Článek
Rozšíření smartphonů a mobilního internetu přineslo postupně do českých měst nové dopravní prostředky. Lépe řečeno, inovovaný způsob jejich využití. Pomocí mobilní aplikace si totiž lze kolo či auto půjčit nebo přivolat téměř kdekoli či kamkoli. Poskytovatel služby a zákazník k tomu tak nepotřebují dalšího prostředníka.
Už od roku 2014 se v Praze začala objevovat růžová Rekola a další bikesharingové služby. Ve stejný rok po Praze začaly jezdit i řidiči Uberu. V posledních měsících se k nim přidaly i elektrokoloběžky Lime a elektromobily Re.volt. Právě čtyři jmenované služby jsme se rozhodli otestovat na trase mezi Palmovkou a Andělem. A porovnat výsledek i s hromadnou dopravou.
Celkový čas jsme počítali od dveří ke dveřím, tedy od libeňského domu až k recepci Seznam.cz na Radlické ulici. Podmínkou testu bylo dodržování předpisů. Proto jsme na kole ani koloběžce nejeli po chodníku, a to i za cenu stání v dopravní zácpě a zpoždění. Jistou výjimkou byl v tomto ohledu Uber, který sám o sobě zpravidla porušuje zákon o silniční dopravě či vyhlášku o taxislužbě.
Jak to dopadlo, můžete vidět v následující tabulce a podrobnější srovnání jednotlivých dopravních prostředků najdete ve videu v úvodu tohoto článku:
Metro a obecně MHD by rozhodně nevyhrály tak jasně, pokud by testovaná trasa nebyla na lince metra nebo pokud by musel cestující alespoň jednou přestoupit. V takovém případě by mohla mít navrch Rekola, která jsou navíc prvních 15 minut zdarma. Uberu uškodilo, že v testovaný čas (ačkoli už bylo i po ranní špičce) stále kvůli aktuální vyšší poptávce platila o něco vyšší než obvyklá cena.
No a Re.volt má hlavní nevýhodu v tom, že jeho aut je po Praze zatím rozmístěno jen dvacet a největší práci dá nějaké v okolí najít. Zatímco sdílených kol či koloběžek bylo vždy v okolí startu a cíle dost. Na druhou stranu – do vozidla Re.voltu se vejdou dva lidé, do Uberu i čtyři.
Jednotlivé služby se stále také vyvíjí a mění se jejich podmínky, ceníky a postupně třeba narůstá území, ve kterém fungují. Rekola (a na čas i Uber) už expandovala mimo hlavní město, Lime to plánuje. Otázkou ale je, zda se nebudou do budoucna území působnosti i smrskávat.
Koloběžky Lime například po stížnostech pozastavily provoz na Praze 2. Lidem i úřadům vadí, že na nich uživatelé jezdí po chodníku (což je porušení zákona) a zároveň je na chodníku i odkládají tak, že často překáží třeba kočárkům.
Dosluhující vedení Prahy, jmenovitě radní Petr Dolínek (ČSSD), podepsalo s bikesharingovými službami memorandum. V něj stojí i to, že se budou snažit přimět uživatele, aby kola a koloběžky odkládali ohleduplně. Kontrola dodržování bude už na nové pražské vládě, kde by měl mít dopravu na starosti Adam Scheinherr (Praha sobě).
„Měli bychom to řešit systémově, jasně definovat, co kde může jezdit, a podle toho by měli policisté pokutovat jednotlivé jezdce,“ uvedl zatím spíše neurčitě budoucí radní pro dopravu.
Zároveň ale Scheinherr uvedl, že nechce jít cestou nedávného boje proti vozítkům segway, který vyústil doslova v označkování zón, do kterých je tomuto dopravnímu prostředku vjezd zakázán.