Článek
Menší výrobní dílna na pražských Vinohradech na první pohled nevypadá nijak výjimečně. Právě tady ale vznikají extra lehké karbonové rámy na jízdní kola světového věhlasu.
Kolo pro Piráta z Karibiku
Firma, která letos počítá s tržbami 30 milionů a ziskem zhruba 3 miliony korun, láká nejenom milovníky cyklistiky, hollywoodské celebrity (oblíbil si ji třeba Orlando Bloom z Pirátů z Karibiku) a bohaté podnikatele z Evropy, Asie i USA, ale zaujala i investory. Nedávno do ní vstoupili bývalý tenista Tomáš Berdych, bývalý zbrojař Lukáš Šebesta a producent Fady Salamé.
A Festka má i díky nim velké plány. Zatímco teď vyrobí 250 rámů ročně, už brzy by výroba mohla být i desetkrát větší. „V okamžiku, kdy to překlopíme do větších čísel a budeme se bavit o tom, že budeme vyrábět třeba dva a půl tisíce rámů ročně, obrat i zisk narostou. Zatím se vše reinvestuje zpět,“ říká jeden ze zakladatelů firmy Michael Moureček. S příchodem nových investorů se pak chce Festka ještě víc zaměřit na stavbu exkluzivních kol a počítá s tím, že by výhledově mohla část výroby přesunout do zahraničí - blíž k zákazníkům. Do ciziny totiž míří 90 procent celkové produkce firmy.
Kolo na míru
Festka sází na to, že jako jedna z mála firem na světě dokáže vytvořit karbonový rám přímo na míru zákazníka. Ceny za rámy startují na dvou stech tisících a šplhají k milionu. V této nejvyšší řadě je každé kolo originál připravený na míru budoucímu jezdci.
Loni například firma sestrojila speciální kolo Porcelain, které se s cenou 830 tisíc korun stalo nejdražším sériově vyráběným bicyklem na světě. Před pár dny pak firma ukázala model Scalatore s motivy asijské mytologie - draky a samuraji. Oba rámy ilustroval umělec Michal Bačák.
Kolo z vesmírného inkubátoru
Festka při výrobě využívá vesmírné technologie a byla jedním z prvních start-upů zapojených do evropského kosmického inkubátoru ESA BIC. Pro stavbu rámů slouží grafitová vlákna, která byla původně vyvinuta pro satelity.
Firmu založili bývalý profesionální cyklista Michael Moureček a Ondřej Novotný v roce 2010. A tak, jak to bývá, i tady byla na začátku celého příběhu náhoda. „Rodina mi chtěla dát k třicátým narozeninám kolo, tak jsem se začal rozhlížet po trhu,“ vzpomíná Michael Moureček s tím, že si tehdy nevybral žádnou ze zavedených značek, ale rozhodl se jít vlastní cestou.
Letos si Festka za svou činnost získala cenu společnosti Deloitte v kategorii Impact Stars - což je ocenění pro společnosti, které vyvinuly unikátní a inovativní produkt nebo poskytují služby s revolučním dopadem na trh.