Článek
Kolínský závod Toyota Motor Manufactoring letos vyrobí o 50 tisíc aut méně. „Celkově jsme ztratili 50 tisíc aut a ty peníze, které bychom vydělali produkcí těchto aut, prostě nejsou. Neproteče to celým dodavatelským řetězcem,“ říká šéf závodu Robert Kiml s tím, že přepočteno na peníze, padesát tisíc aut představuje zhruba 10 až 15 miliard korun, které celým systémem neprotečou.
Aktuálně jede výroba Toyota Motor Manufacturing zhruba na 80–90 procent. Nebrzdí ji však čipy, ale nájezd výroby zcela nového modelu. „Rozjíždíme nový model Yaris, takže jedeme podle našeho náběhového plánu,“ dodává Kiml.
Pokles automobilového průmyslu
Automobilky v Česku letos oproti původním odhadům vyrobí asi o 300 tisíc vozů méně.
Škoda Auto – nedávno vedení firmy uvedlo, že se oproti záměru vyrobí letos o 250 tisíc vozů méně.
Právě kvůli novému modelu Toyota Yaris, který se vyrábí jak se spalovacím, tak hybridním pohonem, prošel kolínský závod obří investicí. V přepočtu za čtyři a půl miliardy korun rozšířil prostory, vystavěl nové haly a modernizoval linky.
Velkou část zaměstnanců jsme sehnali na Ukrajině v programu Ukrajina. Odtud jsme přivezli až 1800 zaměstnanců.
Zdvojnásobil se počet zaměstnanců na aktuální číslo čtyři tisíce. „Velkou část zaměstnanců jsme sehnali na Ukrajině v programu Ukrajina. Odtud jsme přivezli až 1800 zaměstnanců,“ dodává Kiml, který původně plánoval část zaměstnanců přivézt z Indie, ale tyto plány vzaly za své spolu s covidovou pandemií.
Konec Peugeotu a Citroenu ze dne na den
Spolu s modelem Yaris v tuto chvíli sjíždí z linky i starší modely Aygo, Peugeot 108 a Citroen C1. Celkem je to 790 až 800 vozů denně. Ke konci roku by měla denní čísla vzrůst na tisícovku a v tu dobu také skončí výroba Peugeot a Citroen.
„Bude to velká rána v jeden den. Prostě se přestane vyrábět. Musíte změnit výrobní procesy, a proto je jednodušší to udělat ze dne na den,“ dodává Kiml.
Čipů, které v minulosti výrobu zastavily, má automobilka aktuálně dostatek. „Čipů máme dostatek. Jsou objednané na roky dopředu a dohodnuté s finálním dodavatelem,“ říká Robert Kiml s tím, že i když podobnou dohodu měla firma i v minulosti, došlo k mimořádné specifické situaci, která se nikdy předtím nestala. „Teď čipy máme a náš dodavatel se zavázal, že je skutečně dodá. Je to ale situace, která je teď a může se změnit na základě pandemické situace, která je nepředvídatelná,“ dodává.
Sám však věří tomu, že situace, kdy by automobilka musela zastavit výrobu, se už opakovat nebude.
Sklady prodraží automobily
Ani tyto výpadky podle Kimla přitom nejsou pro automobilky důvodem opustit systém zásobování „just in time“ a vystavět a naplnit sklady.
„Dneska se bavíme čistě o čipech a je to unikum současné doby. Ale ta situace může být kritická třeba v hliníku, v plastových a jiných dílech. Vystavit sklady na všechny tyto díly a skladovat je, nedává ekonomický ani logický smysl. Zvyšovat zásoby dramatickým způsobem, to by zvyšovalo cenu auta. Ano, budeme modifikovat své zásoby zrovna u čipů a reagovat na specifickou situaci, ale nemělo by to smysl u všeho,“ dodává Kiml s tím, že právě u čipů má teď automobilka fyzické zásoby do konce roku.
Vyšší síla zasáhla hned několikrát
Několikaměsíční zásoby konkrétního dílu jsou však častá praxe. „To děláme standardně u všech dílů, kde máme kritickou situaci. Když se pak ta kritická situace vyřeší, vrátíme se na standardní úroveň. Tohle se nám v určitých dílech děje neustále, ale ano, situace u polovodičů je specifická – vyšší síla zaúřadovala hned několikrát,“ dodává Kiml, který připomíná, že nejprve v Texasu zmrzly dvě fabriky na výrobu polovodičů, poté vyhořela továrna v Japonsku a nakonec se zastavila fabrika v Malajsii. Do toho všeho přišla pandemie, která způsobila větší zájem lidí o určité elektrické prvky.
Všechna auta, která teď Toyota vyrábí, už mají svého majitele. Na sklad by se podle Kimla mohlo začít vyrábět ve třetím a čtvrtém čtvrtletí příštího roku.