Hlavní obsah

Kolik dní byli žáci ve škole? Jen jedna skupina byla víc v lavicích než doma

Foto: Getty Images

Ve čtvrtek předají často online) učitelé vysvědčení žákům. Většinou jde o ocenění domácí výuky. (Ilustrační foto)

Jen prvňáci a druháci strávili v tomto pololetí více času učením ve škole než doma. Plus žáci speciálních škol. Naopak mnozí středoškoláci byli doma dvě třetiny školních dní.

Článek

Zítra učitelé předávají žákům pololetní vysvědčení, respektive předávali by, kdyby tu možnost měli. V papírové podobě ho dostanou jen žáci prvních a druhých tříd. Ostatní ho obdrží většinou elektronicky, protože mají stále od Ministerstva školství (MŠMT) přikázanou distanční výuku.

V poslední době se vedla debata o tom, zda hodnotit děti slovně, jak doporučovalo MŠMT, nebo klasickými známkami. Konec pololetí ale dává také možnost se zpětně podívat, kolik času vlastně žáci jednotlivých stupňů a tříd strávili v lavicích.

Ukazuje se totiž, že vyjma prvních a druhých tříd jsou letos žáci hodnoceni výhradně za domácí výkony. Ostatní školáci totiž většinu dní strávili na distanční výuce.

Seznam Zprávy vytvořily pro přehled kalendář modelového žáka první a šesté třídy. Zatímco ten první strávil v lavici tři čtvrtiny vyučovacích dní, šesťák se většinu pololetí vyučoval distančně. Ve škole se učil jen 40 procent dní, se kterými se před startem školního roku počítalo jako školními.

V kalendáři počítáme jen se dny, ve kterých byla prezenční a distanční výuka a případné volné dny vyhlášené rozhodnutím Ministerstva školství. Nicméně řadu škol zavřela v prvních týdnech nového školního roku hygiena. Takoví žáci pak přišli třeba o další dva týdny školy a v lavicích strávili jen 25 procent času z celého pololetí.

Takto chodili v prvním pololetí do školy typičtí žáci první a šesté třídy.

Naši modeloví žáci z první a šesté třídy zasedli 1. září do lavic a vydrželi tam společně až do pátku 9. října. Od pondělí 12. října Ministerstvo školství nařídilo pro druhý stupeň základních škol rotační výuku, polovina tříd tak zůstala doma. Opatření ale vydrželo jen dva dny a od středy se učili z domova už všichni žáci vyjma speciálních škol.

Postupný návrat dětí do lavic začal až 18. listopadu, rozvolnění se týkalo ale jen prvních a druhých tříd. Náš modelový šesťák se tak učil distančně až do 30. listopadu, a to měl ještě štěstí. Od tohoto pondělí se totiž na druhý stupeň opět vrátila rotační výuka, která se netýkala pouze deváťáků. Do vánočních prázdnin ale zbývaly v tu dobu jen tři týdny. Polovina žáků z druhého stupně se tak vrátila do školy jen na jeden týden, druhá alespoň na dva.

Od čtvrtého ledna ale bylo opět všechno jinak. Až do konce prvního pololetí se tak mohly prezenčně učit jen děti z prvních a druhých tříd.

Kdo byl ve škole nejvíc a kdo nejméně

Která skupina žáků měla tedy největší štěstí a strávila v lavicích nejvíce času? Nejméně se koronavirová pandemie a opatření s ní spojená dotkla žáků speciálních škol. Prezenční výuku měli přerušenou jen 15 dní, jinak se učili ve škole.

Větší část výuky zažili na svých místech ve třídě už jen prvňáci a druháci. Dohromady byli na distanční výuce „jen“ 23 dní z celkem 95 v prvním pololetí. Ostatní žáci museli zvládnout více než polovinu času na distanční výuce.

Vůbec nejhůře ze základních škol to dopadlo na žáky druhého stupně, na které vyšel jen jeden týden rotační výuky od 30. listopadu. Takoví žáci strávili ve škole maximálně 37 procent času.

Ještě hůře ale dopadla opatření kvůli pandemii koronaviru na střední školy. V krajích, kde se uzavřely SŠ už 5. října, tak žáci, kteří studium letos neuzavírají, nestihli ani třetinu výuky. Od konce listopadu do vánočních prázdnin se pak mohli akorát účastnit praktického vyučování. To ale od nového roku Ministerstvo školství zase zakázalo.

Doporučované