Článek
Prořídlá stromořadí, v nichž místy nad stromy převažují pařezy, a opodál velké hromady čerstvě nasekaného dřeva. Takové scenérie od konce února lemují silnici I/35 mezi Hradcem Králové a Jičínem. Během několika dnů tam padly stovky stromů, řada z nich podle pohledu na hromady dřeva celkem zdravých.
Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla si kácení vyžádaly odborné posudky, které si organizace nechává pravidelně zpracovávat. „Na veškeré silniční stromoví si necháváme každých pět let dělat dendrologické posudky, které nám určují způsob péče o dřeviny. Současné kácení provádíme na základě posudku z roku 2016,” uvedl Rýdl. Prodlení od roku 2016, kdy posudek vznikl, je podle něj dané nutností získat všechna potřebná povolení na pokácení dřevin podél silnice.
V celém Královéhradeckém kraji bude ŘSD podél silnic v této první fázi kácet celkem 1 261 stromů. „Za pokácené stromy musíme vysadit nové. Náhradní výsadba však nebude muset být přesně v místech, kde stromy padly. Na některých místech to není vhodné,” dodal Rýdl.
Kácení stromů v celé republice pravidelně monitoruje sdružení Arnika, které si před dvěma lety udělalo důkladnou analýzu týkající se kácení stromů podél silnic a jejich nahrazování novou výsadbou. Podle analýzy za roky 2003 až 2016 v Královéhradeckém kraji padlo 12 157 stromů, nově vysazených dřevin však bylo jen 1 104, což kraj s poměrem 11 : 1 dostalo v přehledu na jasné poslední místo.
Ekologům vadí především kácení stromů kvůli bezpečnosti. „My navrhujeme jiná řešení, spíše taková, která změní chování řidičů, jejichž chyby jsou nejčastějším důvodem dopravních nehod, ale také třeba různé reflexní prvky či odrazky na stromech,” uvedla Marcela Klemensová, která má v Arnice na starost kampaň Zachraňme stromy. Náhradní výsadba za pokácené stromy je podle ní daná zákonem.