Hlavní obsah

Kolaps na zlatou neděli. E-shopy s potravinami nestíhají doručovat

Foto: Profimedia.cz

On-line prodej potravin těsně před Vánoci zkolaboval. Ilustrační foto.

Firma Rohlík.cz rozeslala lidem omluvu už v sobotu: „Zklamali jsme vaši důvěru. Omlouváme se. Abychom to zvládli i v tyto dny, znamenalo by to, že na čtyři dny v roce nakoupíme o 500 aut více, nafoukneme sklad na pětinásobek a o počtu lidí ani nemluvě."

Článek

Lidé, kteří si přes on-line supermarkety objednali dovoz potravin na svátky domů, budou muset udělat to, čemu se chtěli vyhnout – vyrazit do front v přeplněných obchodech.

Největší e-shopy s potravinami na zlatou neděli hlásí, že před Vánocemi čelí rekordnímu zájmu klientů, takže nestíhají všechny objednávky včas doručit a posílají omluvy zákazníkům. Velké potíže má například firma Košík.cz, která jako omluvu připíše na účet finanční bonus na příští nákup – pětistovku.

Košík: Dejte nám šanci

Košík.cz na svých webových stránkách od neděle upozorňuje zákazníky, že i přes maximální nasazení celého týmu se potýká s několikahodinovým zpožděním: „Prosíme, mějte trpělivost, vánoční špička právě vrcholí.“

Některým lidem, kteří měli na dnešek objednané zboží, dokonce už firma poslala SMS zprávu, že se nákupu nedočkají.

„Celý tým Košíku teď pracuje dnem i nocí a dělá maximum, ale bohužel ani to nestačí. V noci jsme se potýkali s technickými problémy a nedokázali jsme připravit váš nákup. Ani nevíte, jak moc nás to mrzí, ale museli jsme vaši objednávku zrušit. Omlouváme se za komplikace, které vám tím způsobíme. Jako omluvu vám nahrajeme do účtu 500 kreditů a budeme si moc přát, abyste nám dali ještě šanci.“

Tomáš Jeřábek, výkonný ředitel Košík.cz, na dotaz Seznamu potvrdil, že problémy se týkají několika stovek nedělních nákupů. Podle něho teď firma dělá všechno pro to, aby se situace uklidnila. „Sami jsme z toho však špatní, takové věci by se nám rozhodně stávat neměly. Zákazníkům se tímto osobně omlouvám,“ řekl.

Domnívá se, že všechny online prodejce letos zaskočil výrazně vyšší zájem zákazníků, než jaký byl očekáván.

"Přestože zareagovali rychle například cíleným omezením své kapacity a zastavením nových objednávek, dílčím problémům se vyhnout nedokázali. Zároveň se obchodníci museli potýkat také s kolapsy systémů třetích stran – některé banky měly například kvůli vánoční špičce problém s akceptací plateb kartou, což v našem případě komplikovalo předávky nákupů a prodlužovalo rozvozové časy,“ dodal Jeřábek.

Rohlík: obrovská lekce

Už v sobotu přiznal problémy také Rohlík.cz, k němuž se nespokojení klienti nemohli dovolat ani na zákaznickou linku, aby zjistili, proč jim objednané zboží nedorazilo. Nakonec lidem přišla omluva e-mailem přímo od majitele Tomáše Čupra.

„Omlouvám se! Mrzí mě to! Je mi to líto!“ emotivně píše Čupr. „A vím, že omluva nestačí. Vkládáte v nás svoji důvěru a my ji zklamali. Já jsem zklamal. Bohužel se ukázalo, že to čtyři dny v roce ještě neumíme. Abychom udrželi náš standard i v tyto dny, znamenalo by to, že na čtyři dny v roce nakoupíme o 500 aut více, nafoukneme sklad na pětinásobek a o počtu lidí ani nemluvě.“

Firma Rohlík označuje kolaps jako „obrovskou lekci“ s tím, že vánoční nápor podcenila. I ona slibuje zákazníkům kompenzace. Během neděle se rozhodla uvolňovat termíny rozvozů v časových oknech postupně, aby se objednávky dál nezpožďovaly.

Tesco: posílená kapacita

Také společnost Tesco hlásí narůst svých online prodejů až o 50 procent ve srovnání s běžným týdnem. Firma navýšila kapacity rozvozů, zákazníci si objednávali své zboží již několik dní i týdnů dopředu, neboť volné sloty (časy, kdy vám autem přivezou nákup domů) byly opravdu velmi rychle zaplněné.

V obsazených „oknech“ už pak firma další objednávky nepřijímala, aby se nedostala do potíží jako konkurence. „Bylo by však neupřímné nepřiznat, že na některých provozovnách dochází k menším zpožděním a zcela výjimečně k případnému zrušení nákupu z důvodu přetížených aut, případně dopravní situace ve městě,“ uvedla manažerka online prodeje Tesco Věra Szabó.

Související témata:

Doporučované