Článek
Hlavní město Dánska přišlo s novou technologií, která pomáhá redukovat dopravní zácpy v centru metropole. A to nejen zácpy motorových vozidel, ale i bicyklů.
Na pět klíčových dopravních míst nainstalovala Kodaň chytré informační tabule. Ty radí, jak se nejlépe dostat z bodu A do bodu B. Ve chvíli, kdy není o čem informovat, nabádá tabule účastníky provozu, aby na sebe dávali navzájem pozor.
Podle vedoucího odboru městské dopravy Steffena Rasmussena je nová technologie součástí strategie, jak nalákat lidi, aby více využívali kola, městskou dopravu či chůzi při dopravě do práce či školy.
Kdo dojede dřív - auto, nebo kolo?
„Obrazovka nabízí širokou škálu informací. Navigace vám může sdělit, zda je před vámi zácpa. Kromě toho může cyklistům říci, zda před nimi nejsou nějaké práce na silnici, kopání. Také může poskytnout informace o času cesty a srovnání času pro kolo a auto," vysvětluje Rasmussen.
V loňském roce počet bicyklů, které vjížděly do centra Kodaně, poprvé překonal počet aut. Loni vjelo do centra přibližně 265 700 cyklistů ve srovnání s 252 600 vozy. To je za posledních 47 let opravdový posun. První průzkum v roce 1970 zaznamenal přibližně 100 000 kol a 340 000 vozů.
40 procent všech vjezdů do centra dánské metropole podnikají lidé už nyní na kolech. Město doufá, že do roku 2025 stoupne podíl cyklistických vjezdů na polovinu.