Hlavní obsah

Knír Evy Samkové a Japonsko, kam se podíváš. Kde pracuje šéf Toyoty

Česko se vrací do kanceláří. Rozhovor s Martinem Peleškou, ředitelem českého zastoupení Toyoty a Lexus.Video: Silvie Friedmannová

Stojí v čele firmy, která i v pandemii roste. Magazín Byznys však šéfa českého zastoupení Toyoty ukázal jinak.

Článek

„Nejdřív ze všeho ráno promluvím s kolegy a samozřejmě nechybí ani rituál v podobě ranní kávy,“ popisuje ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška u svého pracovního stolu v sídle v pražských Stodůlkách. První čísla, která ho zajímají, je monitoring předchozího dne.

Klasickou kancelář nemá, přesně v souladu s firemními pravidly. „Je to standard naší firmy. Ať už v naší mateřské firmě v Japonsku, nebo v naší evropské centrále v Bruselu, všichni sedí až do úrovně viceprezidentů na patře s ostatními zaměstnanci. Pro mě to je naprosto běžná věc,“ říká muž, který během pandemie naučil Čechy vybírat auta v online showroomu.

Srdečné pozdravy z Japonska

Jeho pracovnu ale neplní jen oficiální dokumenty nebo fotografie nových modelů. Na skříňce ukazuje velkou fotografii české sportovkyně a olympijské vítězky Evy Samkové. Její úspěchy ve snowboardcrossu tu připomínají i závodní dresy.

„Samozřejmě je nutné, aby Eva měla pořádný knír. Ten jsem jí tam vlastnoručně dolepil,“ ukazuje s úsměvem Martin Peleška na velký portrét. Kromě něj má na dohled řadu předmětů, které připomínají mateřskou zemi automobilové značky.

Například osobní dopis od bývalého japonského velvyslance v Česku nebo umělecky ztvárněné šachy. „Většinou to jsou věci, které jsou zaslané přímo z naší centrály Toyota Motor Corporation v Japonsku a většinou jsme je obdrželi u příležitosti dosažení nějakého prodejního rekordu, jubilea nebo jiné významné události.“

Všichni v práci

Ve firmě se už všichni naplno vrátili do kanceláří. „Pro jednu třetinu lidí, kteří jsou zodpovědní za dealerskou síť, to znamená, že už vyrážejí do terénu,“ popisuje manažer s tím, že doba pandemie pro ně byla těžká, ale podle čísel víc než úspěšná.

„Jako jediná značka v Top 15 jsme rostli v roce 2020. A tento rok máme za sebou prvních sedm měsíců a původně jsme plánovali pro letošek 13 500 prodaných aut, teď už míříme na 16 500,“ uzavírá Martin Peleška.

Martin Peleška

  • Ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
  • Automobilovou kariéru začal v roce 1999 ve Ford Motor Company, kde působil na mnoha různých pozicích.
  • Od roku 2006 pracuje v zastoupení značek Toyota a Lexus. V letech 2009–2012 pracoval v evropské centrále Toyota Motor Europe v Bruselu, kde měl na starosti plánování prodeje a výroby a také cenotvorbu vybraných modelů.
  • V Česku působí v rámci tzv. Toyota Associated 21 firem, které zaměstnávají celkem 9 500 lidí. Od roku 2021 převzala automobilka celý výrobní závod v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry pod názvem Toyota Motor Manufacturing Czech.

Celý rozhovor s Martinem Peleškou si můžete pustit ve videu nahoře.

Doporučované