Článek
„Nejdřív ze všeho ráno promluvím s kolegy a samozřejmě nechybí ani rituál v podobě ranní kávy,“ popisuje ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška u svého pracovního stolu v sídle v pražských Stodůlkách. První čísla, která ho zajímají, je monitoring předchozího dne.
Klasickou kancelář nemá, přesně v souladu s firemními pravidly. „Je to standard naší firmy. Ať už v naší mateřské firmě v Japonsku, nebo v naší evropské centrále v Bruselu, všichni sedí až do úrovně viceprezidentů na patře s ostatními zaměstnanci. Pro mě to je naprosto běžná věc,“ říká muž, který během pandemie naučil Čechy vybírat auta v online showroomu.
Česko se vrací do kanceláří
Domácích pracoven už bylo dost. Jak vypadají místa, v nichž pracují vysocí čeští manažeři? Bez čeho se neobejdou? SZ Byznys mapuje, jak se Česko vrací do kanceláří.
Pracovny z minulých dílů:
Srdečné pozdravy z Japonska
Jeho pracovnu ale neplní jen oficiální dokumenty nebo fotografie nových modelů. Na skříňce ukazuje velkou fotografii české sportovkyně a olympijské vítězky Evy Samkové. Její úspěchy ve snowboardcrossu tu připomínají i závodní dresy.
„Samozřejmě je nutné, aby Eva měla pořádný knír. Ten jsem jí tam vlastnoručně dolepil,“ ukazuje s úsměvem Martin Peleška na velký portrét. Kromě něj má na dohled řadu předmětů, které připomínají mateřskou zemi automobilové značky.
Například osobní dopis od bývalého japonského velvyslance v Česku nebo umělecky ztvárněné šachy. „Většinou to jsou věci, které jsou zaslané přímo z naší centrály Toyota Motor Corporation v Japonsku a většinou jsme je obdrželi u příležitosti dosažení nějakého prodejního rekordu, jubilea nebo jiné významné události.“
Všichni v práci
Ve firmě se už všichni naplno vrátili do kanceláří. „Pro jednu třetinu lidí, kteří jsou zodpovědní za dealerskou síť, to znamená, že už vyrážejí do terénu,“ popisuje manažer s tím, že doba pandemie pro ně byla těžká, ale podle čísel víc než úspěšná.
„Jako jediná značka v Top 15 jsme rostli v roce 2020. A tento rok máme za sebou prvních sedm měsíců a původně jsme plánovali pro letošek 13 500 prodaných aut, teď už míříme na 16 500,“ uzavírá Martin Peleška.
Martin Peleška
- Ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
- Automobilovou kariéru začal v roce 1999 ve Ford Motor Company, kde působil na mnoha různých pozicích.
- Od roku 2006 pracuje v zastoupení značek Toyota a Lexus. V letech 2009–2012 pracoval v evropské centrále Toyota Motor Europe v Bruselu, kde měl na starosti plánování prodeje a výroby a také cenotvorbu vybraných modelů.
- V Česku působí v rámci tzv. Toyota Associated 21 firem, které zaměstnávají celkem 9 500 lidí. Od roku 2021 převzala automobilka celý výrobní závod v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry pod názvem Toyota Motor Manufacturing Czech.
Celý rozhovor s Martinem Peleškou si můžete pustit ve videu nahoře.