Článek
Během doby nuceného uzavření kvůli pandemii nového typu koronaviru sice knihkupectví výrazně narostl prodej přes internet, výpadek tržeb v kamenném obchodě to ale zdaleka nenahradí. ČTK to dnes řekl Tomáš Hruda, marketingový manažer společnosti Pemic Books, do které Knihcentrum patří.
„Vstup do budovy je pouze s rouškou. I když se hotovosti nebráníme, tak bychom byli rádi, aby zákazníci platili zejména kartou. Dobrovolné jsou pak rukavice, které zákazníci mohou použít na prohlížení knih. Máme připravenou dezinfekci rukou, již zákazníci už při vstupu můžou využít,“ popsal chystaná opatření Hruda.
Dům knihy má v několika patrech prodejní plochu přibližně 1000 metrů čtverečních. Knihkupectví se proto podle původních podmínek připravovalo, že v pondělí otevře jen přízemí s omezenou plochou. Podle nového vládního nařízení se ale může otevřít celé.
„Přestěhovat několik stovek respektive tisíců knih není jen tak, tak jsme se na to připravovali celý týden s tím, že jsme přepravili zboží z horních pater nebo navezli ze skladu knihy, které jsme chtěli upřednostnit. Tím, že se to přes noc změnilo, tak jsme byli zase nuceni to vrátit zpátky, ale je samozřejmě lepší, že bude otevřený celý Dům knihy,“ řekl Hruda.
Otevřít však zatím nesmí kavárna v přízemí budovy. „Kavárna pojede v omezeném režimu. Připravili jsme knižní okénko, kde si zákazníci můžou vzít kávu s sebou. Připravujeme i akci, že při nákupu nad určitou částku dostanou zákazníci kávu zdarma,“ řekl manažer.
V knihkupectví i nyní funguje výdejní místo pro internetový obchod. Lidé si teď ve velkém kromě knih objednávali třeba také hry. „Máme nárůst 300 procent zakázek, co se týče internetových objednávek, ale samozřejmě to nenahradí výpadek kamenných knihkupectví, který je citelný. Ztráty z kamenných knihkupectví dosahují zhruba 70 procent oproti běžnému prodeji,“ řekl manažer. V síti Knihcentrum je devět prodejen, větší z nich mívají měsíční tržby v řádech milionů, menší v řádech statisíců korun.
V Domě knihy, který slouží i jako administrativní budova pro vedení společnosti, pracuje přibližně 90 zaměstnanců, z toho asi 25 jsou zaměstnanci kamenné prodejny a kavárny. Někteří z nich během uzavření prodejny chystali zásilky internetového obchodu nebo dělali inventury. „Spousta našich zaměstnanců ale byla nucena zůstat doma s dětmi. Považujeme to za velký problém, pokud otevřeme znovu prodejny, bojíme se, že budeme mít problém se zajištěním personálu,“ řekl Hruda.