Hlavní obsah

Klusák s Remundou točili o věřících Polácích, teď jim hrozí cenzura

Režiséři Vít Klusák a Filip Remunda.

Režiséři Vít Klusák a Filip Remunda, kteří se v roce 2004 proslavili dokumentem Český sen, dostříhali další společný snímek. Film Jak bůh hledal Karla ale vyvolal kontroverze ještě před uvedením traileru pro české diváky. Polský filmový institut, který snímek podpořil, totiž po autorech požaduje zcenzurování některých jeho částí. Na svém Facebooku to ve čtvrtek uvedl režisér Filip Remunda a promluvil o tom i pro Seznam Zprávy.

Článek

Film pojednává o cestě českého štábu do sousedního Polska, kde se snaží divákovi přiblížit některé aspekty polské religiozity. Na rozdíl od silně ateistického Česka má v Polsku katolická církev dominantní postavení. Velkou podporu má i u současné vládní strany Právo a spravedlnost. Ke katolické církvi se pak v zemi se skoro 38 miliony obyvatel hlásí zhruba 87 % lidí.

Role církve se promítla i do kritiky připravovaného snímku. Ten poznává kulturní rozdíly v obou zemích a snaží se je zmapovat. Věnuje se tématům, jako je zneužívání dětí kněžími nebo zarytost příznivců katolického Radia Maria. „Je to road movie po té katolické krajině, kde jsme se snažili dokumentovat středověké praktiky typu vymítání ďábla a podobně,“ uvedl pro ČTK Klusák.

„Jsem v šoku z toho, že se Polský filmový institut snaží autorům zasahovat do filmu, který podpořil. Na to nejsem vůbec z Čech zvyklý. Náš fond rozhoduje na základě scénáře, posléze film nijak nekontroluje a nedoporučuje žádnou cenzuru. Kromě té základní informace, že po nás chtějí polovinu filmu vypípat a rozmazat, neznám žádné detaily. Jenom jsem o tom napsal do světa, protože to se mnou strašně zacloumalo,“ uvedl pro Seznam Zprávy režisér Filip Remunda.

To, že Polský filmový institut snímek finančně podpořil, znamená podle Remundy, že budou muset v reakci na jeho stanovisko podniknout nějaké konkrétní kroky. Zatím ovšem netuší jaké. „Momentálně vůbec nevím, jaký budeme volit další postup nebo jaké máme možnosti. To musíme konzultovat s producenty, já jsem se k tomu vyjádřil pouze z pozice autora.“ Na svém facebookovém profilu k tomu také napsal: „Vůbec jsem netušil, že je něco takového možné a že v Polsku zasedají cenzurní komise. Návrat do totality. Nesouhlasím.“

Alžběta Šerclová z producentské firmy Vernes Seznam Zprávám řekla, že se zatím čeká na vyjádření Polského filmového institutu.

Problém by podle Remundy mohl být například v částech, kde se český štáb baví mezi sebou o problematice církve v silně katolické zemi. „V audio stopě se mají cenzurovat nějaké texty, které byly kritické k situaci, která v Polsku panuje. Také k roli církve, jež je tam dominantní a z našeho českého pohledu zasahuje lidem do života až příliš.“

S odmítavými reakcemi se prý setkávali v průběhu celého natáčení. „Chtěli jsme natáčet s ředitelem Radia Maria panem Rydzykem a s tím se nám vůbec nepodařilo spojit. Odeslali jsme řadu e-mailů, na které nám z rádia nikdy neodpověděli. Když jsme do toho rádia přijeli, tak nás odtamtud vyhodili. Řekli nám, že nemají tiskového mluvčího a že žádné rozhovory neposkytují.“

Související témata:

Doporučované