Článek
„Chci, aby byl italský vzdělávací systém tím prvním, který postaví životní prostředí a společnost do centra všeho, co se ve škole učíme,” prohlásil italský ministr školství Lorenzo Fioramonti.
Tématům se budou italští učitelé od září 2020 ročně věnovat celkem 33 hodin. Itálie se tak stane první zemí, kde se tato problematika stane povinnou součástí výuky.
O změnu ve vzdělávacím systému, která reflektuje aktuální společenské obavy, se v Itálii zasadil právě Fioramonti. Člena Hnutí pěti hvězd pravicová opozice od jeho nástupu do funkce kritizuje za to, že studenty podporuje v protestech proti klimatickým změnám a že stál za návrhem o zavedení daní na plasty a na slazené nápoje. Ty se nakonec objevily v plánovaném rozpočtu na rok 2020, který italská vláda tento týden prezentovala parlamentu.
Fioramonti v rozhovoru s agenturou Reuters prohlásil, že „se celé ministerstvo mění, aby se udržitelnost a klima staly středobodem vzdělávacího modelu”. Italský ministr tak chce ze země udělat světového lídra ve vzdělávání v oblasti životního prostředí.
Cílem těchto lekcí bude podle mluvčího italského ministra zahraničí Vincenza Cramarossy zanechávat „environmentalistickou stopu”. „Budoucí občané Itálie potřebují být připraveni na klimatickou nouzi,” uvedl v rozhovoru pro agenturu Reuters.
S úpravou národního vzdělávacího plánu ministerstvu podle Cramarossy pomohou vědečtí experti – například ředitel Centra pro udržitelný vývoj z Kolumbijské univerzity Jeffrey D. Sachs nebo americký autor ekonomických a sociálních teorií Jeremy Rifkin.