Článek
Do pár dnů dostanou klienti cestovek peníze za zrušené zájezdy. Ne všichni, kdo drží v rukou tzv. lex voucher, mohou být v klidu. Kdo má však třeba voucher Travel Safe od CK Blue Style, peněz se patrně nedočká.
„Travel Safe je neproplatitelný. Třeba jako poukaz na masáž. Spotřebitel si musí zájezd v rámci platnosti poukazu objednat. Poukazy můžou prodlužovat do nekonečna,“ upozorňuje právnička Sdružení obrany spotřebitelů Alena Máčová. Na rozdíl od státem vydaných lex voucherů, jejichž platnost k 31. srpnu končí.
Cestovní kanceláře už začaly peníze vracet, některé ještě před koncem ochranné lhůty. Blue Style se chlubí, že má vypořádány všechny držitele lex voucherů.
„V tuto chvíli již nemáme žádné finanční závazky vztahující se k majitelům poukazu na zájezd dle zákona č. 185/2020 Sb. Vše proběhlo dlouho před koncem ochranné lhůty a v jeden moment,“ informovala kancelář v tiskové zprávě.
Klienti Blue Style, kteří přistoupili na voucher vydaný touto cestovkou, nikoli podle zákona lex voucher, však podle cestovní kanceláře nárok na vrácení peněz nemají.
S tím nesouhlasí Sdružení obrany spotřebitelů, SOS. „Klienti Blue Style nebyli dostatečně informováni, že jejich vouchery nemusí přijmout. Viděla jsem e-maily, které od nich klienti dostali. Dopustili se klamavých obchodních praktik,“ míní právnička SOS Máčová. Na České obchodní inspekci čeká na prošetření stížnost na jednání Blue Style, potvrdil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
„I v době, kdy jsme klientům nabízeli možnost vybrat si mezi Poukazem ‚lex voucher‘ a naším Poukazem TravelSafe+, volila většina z nich Poukaz TS+. Nikoliv kvůli ‚klamavým praktikám‘, ale protože se seznámili se všemi podmínkami. Logicky pak uzavřeli, že Blue Style učinila vůči svým zákazníkům mimořádné gesto podpory, které na trhu cestovního ruchu nemá obdoby,“ odmítá kritiku mluvčí cestovky Ilona Topolová.
Podle ní už drtivou většinu poukazů klienti Blue Style uplatnili. Zbývající desetině voucherům pak cestovka prodloužila platnost do října 2022.
Někteří klienti Blue Style si stěžují i na to, že jim nový voucher na nový zájezd kvůli vyšším cenám nevystačí. Ceny se totiž zvedly, podle mluvčí Blue Style však nijak výrazně.
Čedok vyplatí 80 milionů, Fischer a spol. 450
Velké cestovní kanceláře si na refundaci kvůli covidu zrušených zájezdů chystají stamiliony korun. Čedok bude za nevyužité vouchery vracet 80 milionů. K dnešnímu datu už z Čedoku hlásí přes 40 procent proplacených voucherů.
V září nebude žádný z našich klientů držet v ruce jakýkoliv typ voucheru. S vracením peněz problém nemáme.
„Z celkového počtu vydaných poukazů využili naši klienti 60 procent voucherů k nákupu dovolené. Vouchery byly využity nejen k nákupu dovolené v letošním roce, ale i při rezervacích zájezdů na zimní sezónu 2021/2022. Také jsme už zahájili prodej zájezdů na léto 2022, i na tyto nabídky mohou naši klienti využít vouchery a poukazy,“ uvádí mluvčí Čedoku Eva Němečková.
Skupina DER Touristik Eastern Europe, která má pod sebou kanceláře Fischer, Exim Tours a Nev-Dama, vydala vouchery za vyšší stovky milionů korun. Vracet bude téměř půl miliardy, 450 milionů korun. Podobně jako u Čedoku necelé dvě třetiny klientů využily voucher k nákupu nového zájezdu.
Ty ostatní začaly zmíněné cestovky samy kontaktovat a posílat první peníze už před ochrannou lhůtou. „Od konce června jsme klientům poslali přes 300 milionů korun. Zbývajících přibližně 150 milionů pošleme v následujících dvou týdnech,“ říká Jan Bezděk, mluvčí CK Fischer. Peníze dostanou všichni, třebaže měli původně v ruce jiný typ poukázky než lex voucher.
„V září nebude žádný z našich klientů držet v ruce jakýkoliv typ voucheru. S vracením peněz problém nemáme, jsme součástí silně německé skupiny REWE a finančně jsme naprosto stabilní, proto také nechceme klientům držet peníze v jakýchkoliv poukázkách nebo voucherech,“ uvedl pro SZ Byznys Petr Kostka, mluvčí Exim Tours.
Někteří na covidu i vydělali
Zákazníci CK Alexandria mohli díky zrušeným zájezdům i vydělat. Cestovní kancelář nabídla už s prvním lockdownem možnost přeložit svůj zájezd na příští rok a výměnou získat poukaz v hodnotě 125 procent zaplacené částky.
„Zákazníci tak měli na výběr a bylo jen na nich, co si vyberou. Většinou převažovala možnost „vydělat“ a získat 125 procent zaplacené hodnoty. Naprostá většina zákazníků, kteří využili akce 125, si již svůj zájezd na letošní rok vybrala,” uvedl mluvčí Petr Šatný.
U poukazů lex voucher jich klienti Alexandrie využili hodně přes polovinu. Zbývající cestovka vyzvala, aby se ozvali, pokud vědí, že poukaz nevyužijí. S vyplacením peněz nebude mít podle Šatného Alexandria problém. „Prostředky máme připravené.“
Co když cestovní kancelář neustojí nával žádostí o prostředky? „Lex voucher je pojištěný proti úpadku. Kdyby cestovní kancelář zkrachovala, klient musí do tří měsíců uplatnit svůj požadavek u pojišťovny příslušné cestovní kanceláře,“ radí právnička Máčová.