Článek
Vrcholní představitelé finanční správy a ministerstva financí v pátek stěžejní funkce ukázali novinářům. Zároveň upozornili že zatím jde pouze o funkcionalitu – vizuální podoba stránek, přes které lidé budou moci vyřizovat veškeré daně, ještě hotová není.
Odeslat daňové přiznání elektronicky mohou fyzické osoby už nyní přes datové schránky nebo s elektronickým podpisem. U některých daní je k dispozici i interaktivní formulář, jiné se vyplňují ve formátu PDF. Kvůli složitosti ale stále velká část fyzických osob vyplňuje papírově či míří rovnou na finanční úřady.
Ministerstvo financí si slibuje, že tohle s příchodem portálu Moje daně do velké míry skončí a časem bude skoro každý zařizovat své daňové povinnosti elektronicky.
Nový web má totiž být „klientsky přívětivý“. „Finanční správa nebude nikdy oblíbená. Řekněme si upřímně, kdo z nás rád chodí na finanční úřad, kdo z nás rád platí daně? My se musíme zajistit o to, aby se pro lidi tato nepříjemná část roku co nejvíc zjednodušila,“ říká ministryně financí Alena Schillerová (ANO), která projekt Moje daně označuje za svou absolutní prioritu.
Schillerová portál Moje daně přirovnává k internetovému bankovnictví. Podle toho, co finanční správa v pátek ukázala, je to celkem trefné přirovnání. V systému pro každého uživatele funguje kalendář s notifikacemi, které upozorňují na různé daňové povinnosti.
Interaktivní formuláře mají být předvyplněné. Jednak o údaje, které se vážou automaticky k danému uživateli, zároveň i o data z loňského přiznání.
S vyplňováním zbylých políček pomáhá nápověda, na případné chyby by před odesláním měla upozornit automatická kontrola. Formulář také vyzve k uvedení čísla účtu pro případný přeplatek. V případě majetkových daní rovnou vygeneruje platební údaje včetně QR kódu.
Moje daně by měly pomoci i firmám a právnickým osobám, které už nyní musí řešit daně jen elektronicky. Schillerová zmínila například možnost napojení rozhraní systému na používaný daňový software.
Přihlašovat do portálu (a tedy ověřovat svou totožnost) budou uživatelé pomocí datových schránek, eObčanky nebo údajů přidělených finančním úřadem. Jedná se také o tom, aby další možností bylo přihlašování prostřednictvím internetového bankovnictví.
Kromě uživatelské přívětivosti má k vyplňování daní on-line motivovat i posouvání lhůt. Například daň z příjmu má být on-line možná zaplatit do konce dubna, kdežto nyní je to do konce března.
To, co nyní finanční správa ukázala, je jakýsi pilotní model, který zároveň představuje hrubé zadání pro dodavatele. Zakázku, která je koncipována jako vylepšení současné Daňové informační schránky (DIS), je potom třeba ještě vysoutěžit. Až dodavatel zároveň zhotoví i design, a tedy vizuální podobu celého webu.
Vytvoření portálu je také nutné podpořit novou legislativou, konkrétně novelou daňového řádu, který je v současnosti v připomínkovém řízení. Účinnost zákona odhaduje MF na podzim roku 2020, tedy půl roku po vyhlášení ve Sbírce zákonů. Letos v létě by se normě měla věnovat vláda.
Spuštění portálu pro uživatele je v plánu v prosinci 2020. Zpočátku má mít hlavní funkcionality hlavně pro daň z příjmu, DPH a daň z nemovitosti.
Rozhraní pro uživatele bude zpočátku fungovat souběžně se zastaralým informačním systémem ADIS, který používají zaměstnanci finanční správy. I ten se ale má brzy přeměnit na modernější verzi.
Ředitelce finanční správy Tatjaně Richterové se už podle slov ministryně povedlo vyjednat podmínky s firmou IBM. Ministerstvo by se tak mělo zbavit dlouholetého tzv. vendor locku neboli nevýhodné situace, ve které se bez IBM neobešlo.
„Končí smlouva na vývoj a údržbu s IBM. Dojednáváme prodloužení spolupráce, ale zároveň ve smlouvách bude, že licence přejdou na nás jako majitele systému. Zakomponovat zároveň musíme i to, že na tvorbě systému se budou moci podílet i jiné firmy,“ popsala aktuální situaci Richterová.