Článek
Den poté, co v Česku přibylo rekordních více než 3 tisíce nových případů nákazy koronavirem, na několik desítek minut vypadl jeden z důležitých systému pro testování. Národní zdravotnický informační systém (NZIS) nevydával žádanky, bez nichž nelze test na covid-19 legálně podstoupit.
Žádanky vydávají buď lékaři u lidí s podezřením na koronavirus, nebo samotné laboratoře či odběrová místa, pokud si testování hradí samoplátci.
„Systém eŽádanek má teď centrální výpadek. Intenzivně to řešíme. V tuto chvíli nelze vystavit novou eŽádanku na odběr. Na odběrových místech budou lidé odebráni i přesto, že jejich eŽádanku nelze ověřit,“ uvedl na sociální síti Twitter správce účtu Chytrá karanténa, krátce po jedenácté hodině dopoledne.
O zhruba hodinu později systém opět naskočil.
VYŘEŠENO. eŽádanka opět funguje tak, jak má. Problém je vyřešený. Omlouváme se za komplikace.
— Chytrá karanténa (@ChytraKarantena) September 18, 2020
„Ano, systém opět funguje, i když reaguje pomaleji, zhruba po 30 až 45 vteřinách,“ řekl Seznamu Karel Pánek, který má na starosti informační technologie ve společnosti aiomica. Ta v Praze provozuje soukromé odběrové centrum, které dělá stovky testů denně.
Podle mluvčí Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR Lenky Svobodové zatím není jasné, co zapříčinilo výpadek systému.
„Zjišťujeme to,“ reagovala na dotaz Seznam Zpráv mluvčí.