Článek
K současným vztahům mezi irskou leteckou společností Ryanair a českým internetovým vyhledávačem letenek Kiwi.com se vyslovil Ústavní soud. Vyhověl prodejci letenek Kiwi.com a zrušil předběžné opatření vydané na podnět Ryanairu.
Poměry mezi aerolinkami a vyhledávačem byly v poslední době vyhrocené. Ryanairu se nelíbí způsob, jakým Kiwi doposud přistupovalo k odbavování cestujících, a měl problém i s údaji o klientech, které mu společnost poskytovala.
Předběžné opatření podle ÚS zasáhlo do svobody projevu, práva na podnikání a práva na soudní ochranu. Právo na svobodu projevu se podle ÚS v určité míře týká i komerčních sdělení. Při vydávání předběžného opatření je proto nutné důkladně hodnotit pravdivost či nepravdivost.
„Rozhodnutí obecných soudů jsou založena na dezinterpretaci posuzovaných sdělení, nebyla hodnocena ve svém kontextu,“ řekla při vyhlášení nálezu soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková.
Krajský soud v Brně v lednu vydal k věci předběžná opatření, která měla prozatímně upravit spory mezi oběma společnostmi. Soud firmě Kiwi uložil, aby změnila způsob informování o odbavování před lety Ryanairu a doplnila klientské informace předávané aerolinkám, jako jsou bydliště cestujících, e-mail a údaje o jejich platebních kartách.
Kvůli chybějícím informacím Ryanair údajně nebyl schopný v případě problémů kontaktovat cestující a plnit tak své finanční závazky. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit „věcně nesprávné informace“ i zpětně. Firma Kiwi se stížností Ryanairu nesouhlasila a proti rozhodnutí se odvolala. Vrchní soud v Olomouci však rozhodnutí potvrdil.
Soudy podle ústavní stížnosti porušily práva platformy Kiwi na vlastnictví a podnikání, ale také právo na spravedlivý proces a předběžné opatření je podle ní nepřiměřené.
Ryanair letos v srpnu oznámil, že nebude akceptovat palubní vstupenky prodané přes Kiwi.com, aby letecká společnost získala záruku, že cestující dostali všechny informace o bezpečnostních opatřeních během letu. Podle nízkonákladového dopravce Kiwi tyto předpisy obchází a vydává vlastní palubní vstupenky, které však Ryanair neakceptuje.
„O těchto falešných palubních vstupenkách jsme se dozvěděli, když se několik cestujících, kteří si rezervovali let přes Kiwi.com, dostavilo k nástupní bráně bez oficiálních palubních vstupenek společnosti Ryanair,“ uvedla v prohlášení Ryanairu ředitelka marketingu společnosti Dara Bradyová.
Podle tehdejšího vyjádření Kiwi by se však měli cestující na palubu i tak dostat, ale měli by si vytisknout oficiální palubní vstupenky v barvách Ryanairu.
Ryanair podal na Kiwi žalobu už v roce 2019, protože mu vadilo, že prodává letenky bez jeho souhlasu. S praxí Kiwi mají problém i další letecké společnosti. Stejnou zkušenost s prodejem letenek jako Ryanair mají i americké Southwest Airlines.