Článek
Kvůli bezpečnostním opatřením zavřela téměř po celém světě kina a pořadatelé rušili připravené vysílání a mnoho premiér. Pro filmová studia to samozřejmě znamenalo od začátku ztracené příjmy.
A některá z nich se rozhodla zachránit alespoň něco a začala uvádět své filmové novinky online. Natěšený divák si tak zbrusu nové filmy mohl předplatit například na iTunes nebo Amazonu. Zatímco pro většinu studií znamenaly online premiéry doslova z nouze ctnost, studiu Universal se tento krok jistojistě vyplatil.
Jen za pouhé tři týdny v online premiéře vydělal animovaný film Trollové: Světové turné více než 100 milionů dolarů. Pokračování animované pohádky se tak stalo, vzhledem k tomu, že společnost se o tržby nemusela dělit s kiny a dalšími lokálními distributory, úspěšnější než první díl série vysílaný v kinech.
Film s rozpočtem 90 milionů ovládl začátkem dubna online prodeje téměř absolutně, a to i přes výrazně vyšší cenu za objednávku. Zákazník do zhlédnutí filmu totiž musel investovat 20 dolarů.
Doma zavřené děti a jejich rodiče to ale neodradilo a podle aktuálních dat se na iTunes, Amazonu a dalších platformách prodalo pohádky hned pět milionů.
Dalo by se argumentovat, že by film v běžném provozu v kinech vynesl mnohem více. Například první díl ze série animovaných Trollů utržil po celém světě téměř 350 milionů dolarů. Je však nutno připomenout, že alespoň polovina těchto tržeb připadá provozovatelům kin. Další desetina jde pak za lokálními distributory.
A nakonec nelze zapomenout ani na samotné náklady filmu, které podle Universal Studios činily přibližně 125 milionů dolarů. Z celkového čistého zisku 150 milionů si pak tvůrci musí odečíst také částku za reklamu v hodnotě několika dalších milionů dolarů. Po uvedení prvního dílu byl film tak téměř na nule. Další příjmy naštěstí studio získalo z prodejů DVD, merchandisingu nebo tržeb za hudbu z filmu.
Naopak právě online promítání vynese filmovému studiu přibližně 80 procent tržeb. Platformy, přes které Universal filmy promítá, jsou podle informací deníku Guardian levnější a efektivnější. Rozpočet druhého dílu animované pohádky tak byl už téměř pokrytý. Tvůrci navíc očekávají nárůst příjmů také z brandovaného zboží.
Universal bylo první studio, které se rozhodlo reagovat ve velkém na uzavření kin po celém světě kvůli koronaviru. Své tři aktuální snímky - Lov, Emma a Neviditelný - nasadilo jen pár týdnů po premiéře v kinech do online prodejů. Snímky, které na svůj debut ještě čekají, jsou například Rychle a zběsile 9 nebo další animák Mimoňové.
A není to jediný film, který na poli online prodejů zaznamenává úspěchy. Vedení společnosti Universal Studios totiž v minulém týdnu oznámilo, že dalších 60 milionů dolarů vygenerovaly prodeje zmíněné trojice snímků.
Právě na základě enormního úspěchu se společnost Universal rozhodla po návratu k běžnému režimu na online prodeje nerezignovat. Oznámila, že po otevření kin bude své novinky nabízet najednou jak na velká plátna, tak do virtuálního světa. To však byla poslední kapka pro největší síť kin v USA, řetězec AMC.
Ten v reakci na zprávu rozhodl, že s okamžitou platností přestává hrát jakékoliv filmy studia Universal. Právě síť AMC, stejně jako další kina po celém světě, v posledních týdnech bojují doslova o přežití. Podle dostupných informací, které přinesla agentura Reuters, se právě ve spojení s AMC a její finanční situací mluví dokonce o bankrotu, před kterým může řetězec zachránit jen brzké ukončení bezpečnostních opatření.
Pro společnost je rozhodnutí jednoznačně klíčové - a více než riskantní.