Článek
Restaurace, obchody, bazény, ale i herny či kasina se mohly ve čtvrtek 3. prosince znovu otevřít veřejnosti. Zavřená naopak zůstávají kina. Nezpůsobuje to problémy jen jejich provozovatelům, ale řadě navazujících profesí a oborů.
Otevřená kina jsou pro český film zásadní
„Kina jsou naprosto klíčová nejen pro přežití jednotlivých kin, ale celé audiovize. Část z lístků se odvádí distributorovi a ta pak producentovi. Producenti investují peníze zpět do výroby filmů a díky tomu vznikají. Samozřejmě výroba filmů je zcela zásadní pro českou kinematografii, bez vyrobených filmů není práce pro filmaře, jednotlivé OSVČ a bez filmů zase není co promítat,“ popisuje poněkud začarovaný kruh Vratislav Šlajer, předseda APA.
Asociace producentů v audiovizi, provozovatelů kin, Unie filmových distributorů a Asociace animovaného filmu, které zastupují zhruba 200 společností a 300 kin, proto začaly jednat s vládou o možnostech dřívějšího otevření. Předseda prvně zmiňované asociace věří v otevření kin příští čtvrtek, tedy 10. prosince.
„Kina má smysl otevírat ve čtvrtek, protože do kin vstupují premiéry a my se snažíme, aby to byl příští čtvrtek 10. prosince. Snažíme se jednat s vládou, vysvětlovat, dávat další návrhy. Samozřejmě věříme v úspěch, ale jednání se zadrhává na různých argumentech,“ popisuje Šlajer.
Zachrání nás i čtvrtina diváků
V prvních dnech případného znovuotevření přitom nepočítá s žádnými davy diváků, na rozdíl od divadel nebo koncertů se kinům vyplatí otevřít i s minimální zaplněností sálů.
„Pro kina není tak důležité mít vyprodáno, nám obsazenost 25 procent stačí k tomu, aby kina nějaké peníze vydělala a mohla přežít. V říjnu před uzavřením byla průměrná návštěvnost na jedno představení 14 lidí, což pořád bylo lepší než nic. To znamená, že počet diváků může být docela nízký. A i to nás odlišuje od divadel a koncertů, které musí častěji vyprodávat,“ dodává pro SZ Byznys Šlajer.
Na vládě chtějí dále argumentovat většími, větranými sály a dodržováním všech opatření. Pokud by se kina otevřela dříve, dodržovala by podle Šlajera standardy stupně 3.
„Snažíme se držet toho, co je běžné ve třetí kategorii PES - maximální zaplněnost sálu 25 procent, prodej lístků online, rozestupy v sálech podle principu šachovnice, kdy jsou vždy rozestupy dva metry mezi místy a část sedaček se neprodává. Nemyslím si, že chceme nějakou speciální výjimku, my nechceme speciální status pro kina, chceme, aby vláda pochopila, že kina nejsou v kategorii živé umění, kdy dochází k úplně jinému kontaktu,“ vysvětluje šéf Asociace producentů v audiovizi.
Hrozí totální kolaps trhu a krach řetězců
Pokud zůstanou kina zavřená i přes nejsilnější období v roce - tedy přes Vánoce - hrozí totální kolaps trhu a příští rok by nemusela vzniknout řada nových filmů, varuje Šlajer.
„Asi 30 procent trhu jsou jednosálová kina a 70 procent trhu jsou multiplexy, dvě společnosti CineStar a Cinema City. V okamžiku, kdy tato kina nemůžou hrát, a ta jsou přímo závislá na vstupném z lístků, tak hrozí, že během prvního čtvrtletí příštího roku už nevydrží, zkrachují a zmíněné společnosti z trhu odejdou. A v okamžiku, kdy vám infrastruktura padne na 30 procent, tak trh přestává existovat, nedává smysl filmy do kina uvádět, protože 30 procent trhu není dostatečný zásah,“ říká v rozhovoru Šlajer.
Každý týden přitom česká kina přichází o 25 milionů, druhý lockdown už podle Asociace producentů v audiovizi stál 150 milionů korun. Tento rok se navíc k premiérám nedostala řada snímků, které by distributoři mohli nasadit po případném otevření příští čtvrtek.
„Čeští distributoři a producenti jsou připravení nasadit do kin několik silných novinek, takže věříme, že pokud se kina otevřou, bude v nich co hrát a diváci přijdou. Audiovize funguje v cyklech. Film vzniká rok, až dva. To znamená, že filmy, které se točily letos, byly zafinancované už z minulého roku. Takže nyní řešíme spíš výhled do budoucna,“ dodává Šlajer.
Částečně produkci nových filmů zachraňuje Státní fond kinematografie, který i letos rozdělil zhruba 350 milionů korun na vznik nových českých snímků, hůře jsou na tom komerční filmy, kterým fond nepřispívá, získat finance pro producenty těchto filmů tak bude mnohem obtížnější.