Hlavní obsah

Kina tlačí na vládu, ať je za týden otevře. Pravidla prý dodrží

Rozhovor s Vratislavem Šlajerem, předsedou Asociace producentů v audiovizi.Video: Anita Plasová, Seznam Zprávy

Čtvrtek je ve znamení velkého rozvolňování, stále zavřeno však musí mít kina. Otevřít mohou až od druhého stupně protiepidemického systému PES, dvojka je ale zatím v nedohlednu, a tak producenti žádají o dřívější termín.

Článek

Restaurace, obchody, bazény, ale i herny či kasina se mohly ve čtvrtek 3. prosince znovu otevřít veřejnosti. Zavřená naopak zůstávají kina. Nezpůsobuje to problémy jen jejich provozovatelům, ale řadě navazujících profesí a oborů.

Otevřená kina jsou pro český film zásadní

„Kina jsou naprosto klíčová nejen pro přežití jednotlivých kin, ale celé audiovize. Část z lístků se odvádí distributorovi a ta pak producentovi. Producenti investují peníze zpět do výroby filmů a díky tomu vznikají. Samozřejmě výroba filmů je zcela zásadní pro českou kinematografii, bez vyrobených filmů není práce pro filmaře, jednotlivé OSVČ a bez filmů zase není co promítat,“ popisuje poněkud začarovaný kruh Vratislav Šlajer, předseda APA.

Asociace producentů v audiovizi, provozovatelů kin, Unie filmových distributorů a Asociace animovaného filmu, které zastupují zhruba 200 společností a 300 kin, proto začaly jednat s vládou o možnostech dřívějšího otevření. Předseda prvně zmiňované asociace věří v otevření kin příští čtvrtek, tedy 10. prosince.

„Kina má smysl otevírat ve čtvrtek, protože do kin vstupují premiéry a my se snažíme, aby to byl příští čtvrtek 10. prosince. Snažíme se jednat s vládou, vysvětlovat, dávat další návrhy. Samozřejmě věříme v úspěch, ale jednání se zadrhává na různých argumentech,“ popisuje Šlajer.

Zachrání nás i čtvrtina diváků

V prvních dnech případného znovuotevření přitom nepočítá s žádnými davy diváků, na rozdíl od divadel nebo koncertů se kinům vyplatí otevřít i s minimální zaplněností sálů.

„Pro kina není tak důležité mít vyprodáno, nám obsazenost 25 procent stačí k tomu, aby kina nějaké peníze vydělala a mohla přežít. V říjnu před uzavřením byla průměrná návštěvnost na jedno představení 14 lidí, což pořád bylo lepší než nic. To znamená, že počet diváků může být docela nízký. A i to nás odlišuje od divadel a koncertů, které musí častěji vyprodávat,“ dodává pro SZ Byznys Šlajer.

Na vládě chtějí dále argumentovat většími, větranými sály a dodržováním všech opatření. Pokud by se kina otevřela dříve, dodržovala by podle Šlajera standardy stupně 3.

„Snažíme se držet toho, co je běžné ve třetí kategorii PES - maximální zaplněnost sálu 25 procent, prodej lístků online, rozestupy v sálech podle principu šachovnice, kdy jsou vždy rozestupy dva metry mezi místy a část sedaček se neprodává. Nemyslím si, že chceme nějakou speciální výjimku, my nechceme speciální status pro kina, chceme, aby vláda pochopila, že kina nejsou v kategorii živé umění, kdy dochází k úplně jinému kontaktu,“ vysvětluje šéf Asociace producentů v audiovizi.

Hrozí totální kolaps trhu a krach řetězců

Pokud zůstanou kina zavřená i přes nejsilnější období v roce - tedy přes Vánoce - hrozí totální kolaps trhu a příští rok by nemusela vzniknout řada nových filmů, varuje Šlajer.

„Asi 30 procent trhu jsou jednosálová kina a 70 procent trhu jsou multiplexy, dvě společnosti CineStar a Cinema City. V okamžiku, kdy tato kina nemůžou hrát, a ta jsou přímo závislá na vstupném z lístků, tak hrozí, že během prvního čtvrtletí příštího roku už nevydrží, zkrachují a zmíněné společnosti z trhu odejdou. A v okamžiku, kdy vám infrastruktura padne na 30 procent, tak trh přestává existovat, nedává smysl filmy do kina uvádět, protože 30 procent trhu není dostatečný zásah,“ říká v rozhovoru Šlajer.

Každý týden přitom česká kina přichází o 25 milionů, druhý lockdown už podle Asociace producentů v audiovizi stál 150 milionů korun. Tento rok se navíc k premiérám nedostala řada snímků, které by distributoři mohli nasadit po případném otevření příští čtvrtek.

„Čeští distributoři a producenti jsou připravení nasadit do kin několik silných novinek, takže věříme, že pokud se kina otevřou, bude v nich co hrát a diváci přijdou. Audiovize funguje v cyklech. Film vzniká rok, až dva. To znamená, že filmy, které se točily letos, byly zafinancované už z minulého roku. Takže nyní řešíme spíš výhled do budoucna,“ dodává Šlajer.

Částečně produkci nových filmů zachraňuje Státní fond kinematografie, který i letos rozdělil zhruba 350 milionů korun na vznik nových českých snímků, hůře jsou na tom komerční filmy, kterým fond nepřispívá, získat finance pro producenty těchto filmů tak bude mnohem obtížnější.

Doporučované