Hlavní obsah

Kellner si bojem o Prazdroj kupuje vstupenku do vyšší investorské ligy

Zájemců o středoevropská pivovarnická aktiva skupiny Anheuser Busch InBev v hodnotě až 200 miliard korun je šest.

Článek

Největší obchod ve svém životě i historii českých investic připravuje nejbohatší Čech Petr Kellner a jeho skupina PPF. Pustili se do bitvy o středoevropská aktiva pivovarnické skupiny Anheuser Bush InBev, která zahrnují i Plzeňský Prazdroj. Cena transakce se přitom blíží 200 miliardám korun.

Ojedinělá obchodní příležitost, která svým rozsahem mimochodem odpovídá objemu všech fúzí a akvizic v Česku za loňský rok, má pro Kellnera podle informací Seznamu mnohem hlubší význam než jen jako výhodná investice. Jde totiž o posílení image, hlavně směrem na západní trhy.

„Už účast v tom tendru je důležitá. Dává jasný signál na západní trhy, včetně amerického, že na to PPF má. Že to není jen lokální hráč na východě Evropy. Na počátku to byl jeden z hlavních motivů, proč se do tendru na koupi Prazdroje a spol. zapojit,“ sdělil Seznamu vysoce důvěryhodný zdroj obeznámený s plány skupiny.

U takto velké transakce totiž dosud PPF nebyla. Dosud nejrozsáhlejšími obchody pro ni byl postupný prodej České pojišťovny do rukou italské skupiny Generali, za nějž během sedmi let od roku 2007 postupně inkasovala zhruba 3,7 miliardy eur. Celkově spolu s dividendami na České pojišťovně, jejíž ovládnutí jí přišlo na deset miliard korun, vydělala zhruba sto miliard. Před třemi lety pak koupila českou a slovenskou část španělské Telefóniky O2. Prvotní investice ji vyšla na 65 miliard korun.

Prodávané pivovary mají hodnotu až sedmi miliard eur, což je v přepočtu zhruba 189 miliard korun. Prodávajícím je nadnárodní skupina se sídly v Bruselu a New Yorku. A právě „americká“ reference je pro Kellnera a jeho PPF důležitá.

„Dosud byl středobodem podnikání východ. Hlavně Rusko a v posledních pěti letech určitě Čína. Poslední dva roky je ale snaha více se ukotvit i ve Spojených státech. A účast na takovéto transakci, byť by nakonec PPF nebyla vítězem, je důležitým signálem pro potenciální partnery. Je to vstupenka výš,“ popsal Seznamu pod podmínkou anonymity další člověk seznámený s aktivitami Kellnerovy skupiny.

Na image v byznyse Kellner hodně dá. Je pro něj například důležité, jak vysoko se umístí v žebříčku světových boháčů sestavovaných renomovaným časopisem Forbes. Snaha je vždy proniknout do první stovky (aktuálně je na 96. příčce). Tento statusový symbol mu totiž pomáhá v byznyse zejména s ruskými oligarchy, kteří lidem „nad stovku“ neradi zvedají mobily.

Strategie „není důležité vyhrát, ale zúčastnit se“ ovšem doznala v průběhu příprav změn. Tým vedený investičním ředitelem PPF Robertem Ševelou teď skutečně chce i uspět a středoevropská aktiva v soutěži s dalšími zájemci získat. „Je to rozhodně vážné,“ potvrdil Seznamu zdroj přímo ze skupiny.

Oficiálně PPF odmítá cokoliv potvrdit či vyvrátit. „Nebudeme jakékoliv spekulace komentovat,“ uvedla pro Seznam mluvčí investiční skupiny Zuzana Migdalová.

Koupě zapadá do základního modelu podnikání PPF. Vždy sází na silné značky s velkým počtem klientů, které mají růstový potenciál. To byl příběh České pojišťovny a je i dnes story operátora O2.

Souboj to ovšem bude tvrdý. O středoevropské pivovary, mezi něž patří kromě plzeňského Prazdroje polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus, se podle informací agentury Reuters utká šest zájemců.

Předběžné nabídky předložil japonský pivovar Asahi. A pak čtyři konsorcia. Do boje tak jde maďarský petrolejářský koncern MOL společně s polským výrobcem džusů Maspex Wadowice Group a polskou pojišťovnou PZU. Síly spojily investiční fondy KKR z Ameriky a Mid Europa Partners se silnou polskou účastí. „Přesoceánská“ spolupráce je i u dalšího z uchazečů – tandemu amerického fondu Bain Capital a evropského fondu Advent. A svou nabídku poslal i tým švýcarské investiční firmy Jacobs Holdings a kanadského penzijního fondu PSP Investments.

Foto: ČTK

Ojedinělý snímek soukromí si chránícího miliardáře Petra Kellnera na veřejnosti. Konkrétně ve společnosti šéfa českého fotbalu Miroslava Pelty.

Jde ve středoevropském měřítku o obří transakci. Česko v loňském rekordním roce fúzí a akvizic zaznamenalo obchody za 6,5 miliardy eur. Více v regionu měly jen Turecko a Polsko. Celoevropsky pak šlo celkem o nákupy a prodeje firem za bilion eur.

Na obří transakci se již připravují přední světové banky. Chystají jak úvěrové rámce, tak například možnost úpisu dluhopisů. Koordinátorem prodeje je pak finanční a poradenská společnost Lazard.

Světová pivovarnická jednička Anheuser Busch InBev vznikla spojením amerického a belgického konkurenta v roce 2008, když belgický InBev převzal amerického výrobce piva Budweiser za 52 miliard dolarů. Tehdy Belgičané vlastnili v Česku pivovary Staropramen, které ale už odprodali a dnes vlastní jen budějovický Samson. Prodej Prazdroje a dalších aktiv je podmínkou evropských regulátorů trhu pro další dohodnuté spojení pivovarnických obrů. AB InBev totiž za 70 miliard liber kupuje aktuálního majitele plzeňského výrobce zlatavého moku SABMiller.

Samotný Prazdroj je přitom „zlatonosnou“ investicí. Předloni při tržbách přesahujících 14 miliard korun skupina, do níž patří i značky Gambrinus nebo Velkopopovický Kozel, vydělala přes 3,5 miliardy korun.

Související témata:
SABMiller

Doporučované