Článek
Kellnerovi tak už zbývá jen počkat na stanoviska regulačních orgánů Evropské unie a jednotlivých zemí, kde CME působí. Pokud antimonopolní úřady obchod posvětí, stane se jedním ze silných evropských mediálních hráčů.
Do obchodu za 2,1 miliardy dolarů (cca 48 miliard Kč) se ale ještě snaží na poslední chvíli zasáhnout politici. A to jak v Česku, tak v USA, kde sídlí největší podílník CME – dallaský telekomunikační obr AT&T. Poukazují přitom hlavně na Kellnerovy vazby a zájmy v Číně. A ty jsou nezpochybnitelné.
Kellner a Čína
Klíčovou částí skupiny PPF je poskytovatel spotřebitelských úvěrů Home Credit. Ten má právě v Číně (podle poslední zveřejněné výroční zprávy z roku 2018) soustředěno nejvíc – přesně 36 procent – úvěrového rizika. A tvoří tu největší díl obratu.
Kromě toho PPF působí na telekomunikačním trhu v šesti evropských státech, chce se podílet na budování 5G sítí a má kvůli tomu už od roku 2018 podepsané memorandum o spolupráci s čínským technologickým obrem Huawei. Toho ovšem označují tajné služby USA i některých dalších států za bezpečnostní riziko a potenciální nástroj k prosazování čínských zájmů v zahraničí.
PPF stejně jako další české hráče na čínském trhu – například mladoboleslavskou Škodu Auto – nepochybně trápí ochlazování česko-čínských vztahů během posledního roku.
V Česku přibývá politických gest a vystoupení kritických vůči Číně. Že to může český byznys v Říši středu poškodit, nezakrytě napsala čínská ambasáda v lednovém dopise adresovaném kanceláři prezidenta Miloše Zemana, v němž varovala před zvažovanou cestou šéfa Senátu na Tchaj-wan. Podle dopisu by za případnou návštěvu musely „zaplatit české podniky, které mají ekonomické zájmy v Číně“.
To se Kellnerovi zcela jistě neposlouchá dobře. A tak sice představitelé PPF navenek ujišťují, že nechtějí nijak vstupovat do politiky a ovlivňovat ji, na druhou stranu si ale – jak odhalil koncem loňského roku server Aktuálně.cz – tajně najali agenturu C&B Reputation Management, aby zlepšovala obraz Číny v českých médiích a veřejném prostoru.
Tím spíš rostou obavy, že stane-li se Kellner koupí CME vlivným mediálním hráčem, pokusí se rostoucí averzi vůči Číně obrušovat a tlačit na opětovné zlepšení vzájemných vztahů.
Kellnerovi nepomáhá ani ujišťování, že zájem o CME je dán jen snahou využít synergií mezi jeho aktivitami v oblasti IT a telekomunikací s mediální sférou, což je trend daný technologickým vývojem a čistě byznysovou logikou.
Každopádně politici se do chystaného obřího obchodu vložili. A pokoušejí se ho zhatit.
Dopisy do USA
Minulý týden se senátor Lukáš Wagenknecht a poslanec Jan Lipavský (oba Piráti) obrátili dopisem na americké senátory, kongresmany i akcionáře CME s žádostí o prošetření bezpečnostních rizik souvisejících s převzetím mediálního konglomerátu Kellnerovou skupinou.
Podle Wagenknechta by akvizice zvýšila rizika šíření čínské propagandy na území ČR a dalších členských států NATO a Evropské unie. „Mělo by to dalekosáhlé důsledky pro svobodu slova a nezávislost médií v regionu,“ dodává Lipavský s tím, že v případě převzetí CME Kellnerem by se stal „pročínský kozel mediálním zahradníkem“.
K Wagenknechtovi a Lipavskému se přidal také nezávislý senátor Pavel Fischer, který poslal podobný varovný dopis vlivnému americkému senátorovi Marku Rubiovi a požádal ho o schůzku.
Kdo je Marco Rubio
Republikánský senátor za Floridu, neúspěšný prezidentský kandidát z roku 2016.
Specializuje se na zahraniční politiku, NY Times ho označují za neoficiálního ministra zahraničních věcí.
Vede senátní komisi zaměřenou na Čínu a její politiku.
Setkání Fishera s Rubiem se shodou okolností uskutečnilo velmi rychle. Americký senátor se třemi dalšími kolegy totiž navštívil před pár dny soukromě Prahu. Nedošlo sice k oficiálnímu jednání na půdě Senátu, ale – jak říká sám Fischer – „k přátelskému setkání“, tedy soukromé osobní schůzce.
Na ní oba muži podle českého senátora řešili chystaný vstup PPF do médií v rámci širší debaty o česko-amerických vztazích, transatlantické spolupráci a také o Číně a jejím posilujícím vlivu v globálním měřítku. „Pro demokratický svět jde o civilizační střet, ve kterém je prodej jedné mediální skupiny jenom epizodou,“ říká Fischer.
Rubiův dopis
Iniciativa tří českých zákonodárců měla rychlý ohlas: Rubio ve středu požádal americké ministry financí a spravedlnosti, aby chystaný obchod prošetřili.
Sám Wagenknecht ale připouští, že po odhlasování prodeje CME jejími akcionáři jsou pravomoci amerických úřadů k zastavení celé operace minimální. „Právně je to obtížné, mohou to ale prošetřit,“ říká.
Odpůrci Kellnerova vstupu do mediální branže teď spoléhají hlavně na regulační orgány Evropské unie a jednotlivých států, v nichž CME působí. Regulátoři by sice měli posuzovat především vliv na mediální trh a zachování volné soutěže, nedá se ale vyloučit, že se za nimi schovají i politické či bezpečnostní motivy.
PPF s tím ostatně už jednu špatnou zkušenost má: když se předloni pokusila koupit bulharskou mediální skupinu Nova Broadcasting od skupiny MTG, zablokoval obchod právě bulharský antimonopolní úřad se zdůvodněním, že by nový hráč získal na trhu příliš velký podíl.
Politický tlak proti ovládnutí skupiny CME nejbohatším Čechem s významnými obchodními zájmy v Číně tak jistě bude pokračovat a může ještě přinést nečekané výsledky.