Článek
Ve druhém čtvrtletí letošního roku se v českých hotelech, penzionech a kempech ubytovalo na 5,5 milionu turistů, což meziročně představuje 4,6procentní nárůst.
Mezi příchozími je stále největší počet Němců, kteří tvoří pětinu hotelové klientely. Růst ale táhnou především Asiaté. Jak uvádí poslední zpráva Českého statistického úřadu, stoupl v Česku počet návštěvníků z Číny oproti loňsku o 28 procent.
Většina asijských turistů Česko navštíví s cestovní kanceláří, obvykle v rámci poznávacího zájezdu, během něhož za deset dní až dva týdny projedou několik evropských zemí a v bleskovém tempu se seznámí s desítkami atraktivních lokalit.
„Selfíčková turistika“ ale není pro turistický průmysl ideální. Půldenní či jednodenní turisté zatěžují historická centra atraktivních měst, ale ve skutečnosti je příliš nezajímá místní kultura, nemají čas skutečně poznat památky, ochutnat místní kuchyni a vybírat si z kvalitních výrobků. Jejich příval ale může - tak, jak se to už děje například v Českém Krumlově či v centru Prahy - obtěžovat a vytlačovat místní obyvatele.
Jak tomu čelit? V přetížených lokalitách se neobejdeme bez regulace a zpoplatňování turistických služeb. Na druhou stranu je třeba nabídnout nové služby a aktivity, které budou lákat náročnější turisty k delším pobytům. V ekonomickém magazínu Peníze, nebo život se svými zkušenostmi přicházejí starosta, odbornice na cestovní ruch, hotelový manažer či majitelka významné galerie. A podíváme se také na to, jak se rodí úplně nové turistické magnety - v místech, o kterých v Číně ještě nemají ani ponětí.