Článek
Pravidlo č. 40 Olympijské charty a jeho výklad nepřipouští na olympijských sportovištích žádné reklamy, s výjimkou log oficiálních sponzorů Mezinárodního olympijského výboru nebo Českého olympijského výboru (ČOV).
Za porušení těchto pravidel hrozí v nejzažším případě i vyloučení z olympijských her a odebrání medaile. Nejde ale jen o klasické reklamní plochy. Zákazy se vztahují třeba i na vzkazy na sociálních sítích.
Asi nejvíce dopadá pravidlo na sponzory, kteří určité sportovce či týmy dlouhodobě finančně podporují, ale během vrcholu čtyřletého cyklu se k nim nemohou doslova ani přihlásit.
A obráceně: pokud sportovec uspěje, nesmí během her třeba na Facebooku svému dlouholetému sponzorovi ani poděkovat.
Navíc kromě striktně zapovězené olympijské symboliky po „neolympijských sponzorech” funkcionáři z Lausanne chtějí, aby se v ochranném období okolo her třeba na sociálních sítích zdrželi i používání pojmů jako „zlato”, „vítěz” nebo „zima”.
Takto přísné regule nevadí jen samotným sponzorům nebo agenturám zastupujícím jednotlivé sportovce. Proti pravidlu 40 už zahájil správní řízení německý Bundeskartellamt, tedy tamní antimonopolní úřad.
„Reklamní omezení sportovců a firem mohou představovat zneužití dominantního postavení ze strany německého a mezinárodního olympijského výboru. Musí se zároveň přihlédnout ke skutečnosti, že sportovci z velmi vysokých reklamních příjmů pocházejících od oficiálních olympijských sponzorů napřímo nic nedostávají,” okomentoval v prosinci dosud probíhající řízení předseda Bundeskartellamtu Andreas Mundt.
Mluvčího Českého olympijského výboru Tibor Alföldi pravidlo hájí s tím, že chrání celý marketingový koncept her. „Ten je unikátní v tom, že na sportovištích ani na dresech nenajdete žádné reklamy. To je možné díky marketingovému programu MOV a dlouhodobé podpoře olympijských partnerů,” vysvětluje Alföldi.
Zároveň tvrdí, že si neoficiálních sponzorů, kteří podporují sportovce, váží. „Ale olympijskou symboliku je potřeba chránit. Během her se přidává i použití fotografií akreditovaných účastníků. Jakmile bychom nebyli schopni ochránit kruhy a olympijské partnery, přestal by koncept fungovat," říká.
Dodává, že se výbor snaží uplatňovat zdravý rozum a necenzuruje novináře ani fanoušky. „V komerční oblasti jsme ale důslední. Stávalo se a stává se, že firmy obcházejí zákon a navazují dojem spojení s olympiádou,” říká s odkazem na kampaň „hokejáda” pivovaru Budvar ke hrám v Turíně 2006. Národní podnik tehdy i podle Nejvyššího soudu zneužil neoprávněně olympijskou symboliku.
„A i například gratulační posty na profilech komerčních subjektů navozují klamavý dojem o jejich spojení s olympijskými hrami,” uzavírá mluvčí ČOV Alföldi.
Co si o přísném pravidle myslí dlouholetý sponzor českých biatlonistů nebo agentura zastupující Martinu Sáblíkovou a Ester Ledeckou, uvidíte ve videu v úvodu článku.