Článek
Facebook je připraven agresivně omezit možnosti uživatelů šířit a sdílet obsah na své platformě, pokud po listopadových prezidentských volbách ve Spojených státech zavládne v zemi chaos či nepokoje, řekl pro Financial Times šéf globálních záležitostí ve společnosti Nick Clegg, který v minulosti zastával funkci místopředsedy vlády ve Spojeném království.
Taktéž uvedl, že Facebook má na stole řešení několika scénářů, mezi něž zařadil občanské nepokoje i rozdíl v rychlosti sčítání normálního a korespondenčního hlasování, které bude tento rok v USA oproti minulým obdobím velmi zásadní.
„Pokud přijde skutečně extrémně chaotická a násilná situace, máme k dispozici několik možností, jak budeme reagovat,“ řekl Clegg, ale odmítl v rozhovoru sdělit podrobnější detaily.
Nicméně je jasné, že po debaklu Facebooku v prezidentských volbách v roce 2016, kde sehrál nelichotivou roli nástroje manipulátorů, je sociální síť připravena zajít v omezení velmi daleko. Firma je také pod silným tlakem společnosti, aby zamezila šíření dezinformací i misinformací.
Problematické je i využívání sociálních sítí nynějším prezidentem USA Donaldem Trumpem. Ten v minulosti tvrdil, že se obává, že výsledky voleb budou zmanipulovány, a nevyloučil, že by výsledky neuznal, což by vyvolalo bezprecedentní ústavní krizi ve Spojených státech.
V jiných zemích, než jsou Spojené státy, existují i precedenty k opatřením, jež nastínil Nick Clegg. „Již jsme jednali agresivně v jiných částech světa, kde existuje občanská nestabilita. Je tedy zjevné, že k tomu máme nástroje a že je můžeme znovu použít,“ uvedl Clegg v rozhovoru. Facebook nechtěl sdělit další podrobnosti, aby tak nepomohl uživatelům, kteří jej chtějí využít k nekalým účelům.
Nicméně například v Myanmaru či na Srí Lance sociální platforma přistoupila k omezení dosahu příspěvků uživatelům, kteří opakovaně porušovali pravidla Facebooku, či rozšířila svůj posuzovací filtr na škodlivý obsah. Mazány tak byly příspěvky, jež by dříve byly v pořádku.
Začátkem tohoto měsíce zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg na svém facebookovém účtu oznámil, že společnost bude blokovat všechny nové politické reklamy během týdnu před volbami, které proběhnou 3. listopadu. Dále odstraní všechny příspěvky, které šíří dezinformace nebo se snaží přesvědčit lidi, aby nehlasovali. Facebook také označí všechny příspěvky, kde se jeden z kandidátů pokusí vyhlásit vítězem dříve, než budou výsledky.
Jakékoliv zásadní rozhodnutí bude muset být přijato nejvyššími manažery ve společnosti Facebook, a to včetně Clegga či provozní ředitelky Sheryl Sandbergové. Avšak konečné rozhodovací právo zůstane u generálního ředitele Marka Zuckerberga.
„Mírně jsme přeorganizovali věci tak, že máme poměrně těsný rozhodovací kruh, podle kterého se přijímají rozhodnutí na různých úrovních v závislosti na závažnosti,“ pokračoval Nick Clegg. O tom svědčí i skutečnost, že si společnost zařídila jakýsi „generální štáb“ pro den voleb, z něhož bude rozhodovat o nutných opatřeních.