Článek
CATL, BYD, SK Innovation. Jména společností, která dnes zná málokdo, ale v brzké době by mohla zdomácnět. Všechny tři totiž patří do desítky největších výrobců baterií pro elektromobily na světě.
Spolu s tradičnějšími jmény jako Panasonic, LG či Samsung patří do skupiny společností, které jsou v nejlepším postavení, aby dokázaly využít příležitostí, které by měl nabídnout předpokládaný boom byznysu s ukládáním energie.
Největší trh dnes je – a v příštích letech i nadále bude – nejspíše automobilová výroba. I v té se donedávna jen málo známí hráči velmi důrazně prosazují.
Společnost CATL se v prvním čtvrtletí letošního roku poprvé stala největším světovým dodavatelem baterií do elektromobilů, ukazují data sebraná analytickou společností Adamas Intelligence. Čínský výrobce tak předstihl firmu LG, respektive její dceřinou společnost LG Energy Solutions.
V druhém kvartálu pak CATL své postavení dokázal těsně udržet, když dominoval zejména na čínském trhu. Je to impozantní skok: za posledních pět let produkce této firmy pro elektromobily stoupla více než třicetinásobně.
Největší dodavatelé baterií do elektromobilů v první polovině roku 2021 | ||||
---|---|---|---|---|
Společnost | Výroba (v GWh) | Tržní podíl (v %) | Růst produkce mezi lety 2016 a 2020 (v %) | Odběratelé |
Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) | 21,5 | 26 | 3 400 | BMW, Dongfeng Motor Corp. Honda, SAIC Motor Corp. Stellantis, Tesla, Volkswagen Group, Volvo Car Group |
LG Energy Solution | 21,4 | 26 | 1 193 | General Motors, Groupe Renault, Stellantis, Tesla, Volvo, VW Group |
Panasonic | 14,1 | 17 | 214 | Tesla, Toyota |
Samsung SDI | 5,5 | 7 | 399 | BMW, Ford, Stellantis, VW Group |
BYD Co. | 5,5 | 7 | 113 | BYD, Ford |
SK Innovation | 3,4 | 4 | 226 | Daimler, Ford, Hyundai, Kia |
China Aviation Lithium Battery (CALB) | 2,7 | 3 | 321 | GAC Motor, Zhejiang Geely Holding Group Co. |
Gotion High-Tech | 1,4 | 2 | 23 | Chery Automobile Co., SAIC, VW Group |
Automotive Energy Supply Corp. (AESC) | 1,4 | 2 | 46 | Groupe Renault, Nissan |
Ruipu Energy Co. (REPT) | 0,6 | 1 | 100 | Dongfeng, Yudo Auto |
Další | 4,2 | 5 | 122 | |
Celkem | 81,6 | 100 | 355 | |
Zdroj: IEEE Spectrum, Adamas Inteligence, Businesskora, Electrive, BMW, Ford, Honda, Volvo |
Jen začátek?
Jak vidno z připojené tabulky, trhu dnes dominuje několik velkých společností. Šest největších výrobců dodalo zhruba 87 procent bateriích namontovaných do elektromobilů v první polovině roku. Ale obor se zřejmě bude rozvíjet tak rychle, že není jisté, jak bude pořadí vypadat za deset či více let.
Jen ve Spojených státech by podle odhadů mohla v příští dekádě výroba baterií dosáhnout úrovně kolem 1 000 GWh ročně. Tedy zhruba šestinásobku loňské celkové světové produkce.
Například automobilka Ford plánuje ve spolupráci s jihokorejskou společností SK Innovation zvýšit do roku 2030 kapacitu v Severní Americe na 140 GW a celosvětově na 240 GW. Ford odhaduje, že k tomu bude zapotřebí šest továren ve Spojených státech a deset ve zbytku světa.
Pro srovnání, plánovaná – a řadou nejistot zatím obestřená – gigatovárna na severu Čech by měla mít snad roční výrobní kapacitu kolem 40 GWh. Pokud by tedy stála dnes, byla by na špičce světové produkce. Její samotná produkce by stačila majitele posunout na třetí místo světového žebříčku (pokud by tedy byla určena pro elektromobily, jak se předpokládá).
Než ovšem bude stát a než dosáhne maximální úrovně výroby, bude to nepochybně trvat roky. V roce 2030 nejspíše bude jednou z mnoha takových „gigatováren“ na světě.
Baterie „pro chudé“
Měnit se přitom nebude jen pořadí výrobců, ale i samotné baterie. Některé trendy už můžeme pozorovat dnes. Například rozdělení trhu na články pro dražší a články pro levnější vozy.
Baterie jsou čím dál výkonnější – jejich energetická hustota se za poslední dekádu v průměru téměř zvýšila o třetinu. Ovšem kvalita není zadarmo. Ty nejvýkonnější články jsou také nejdražší.
V poslední době se tak stále častěji v elektromobilech objevují články lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, které byly nedávno považovány za zastaralé. CATL v Číně tyto články dodává pro tam vyráběné vozy Model 3 společnosti Tesla.
Není samozřejmě ještě úplně rozhodnuto. LFP baterie stále tvoří méně než desetinu všech do automobilů dodávaných baterií. Ovšem podle analytiků se množství článků v druhé polovině roku 2020 meziročně zvýšilo o 600 %.
Celá řada výrobců, včetně General Motors, Tesly a Volkswagenu, přitom dává najevo, že bude v budoucnosti používat dvě bateriové řady. Dražší pro vozy stavěné na vyšší dojezd či vozy sportovní budou využívat výkonnější články (například typ NCMA).
Pro levnější základní modely se pak budou používat LFP baterie. Nejprodávanější čínský elektromobil, Wuling Mini za pouhých 4 500 dolarů (cca 100 tisíc korun), používá právě LFP články od čínských výrobců (např. Hefei).
Tyto „železné“ baterie se také mohou ještě vylepšovat. Například rozšířením konstrukce „cell-to-pack“, která upouští od použití nesčetných válcových článků uspořádaných do modulů. Větší hranolové články se do celého „balení“ lépe integrují, což šetří místo, snižuje počet součástek a zjednodušuje chlazení.
Oprava: Článek nedopatřením uváděl nepřesný údaj o tom, jak se zvýšila průměrná kapacita baterií v posledním desetiletí. Čtenářům se za omyl omlouváme.