Hlavní obsah

Kdy se vyplatí vlastní auto? 10 rad, jak rozvážet zboží a neprodělat kalhoty

Foto: Wolt.com

Ilustrační foto.

Když nemůže zákazník do obchodu, musí obchodník k zákazníkovi? Přinášíme tipy od šéfa přepravní služby Liftago Ondřeje Krátkého, Martina Plajnera z firmy Logio a společnosti Mastercard.

Článek

Ze začátku vsaďte na zkušenější

Když někdo teprve s dopravou začíná, tak by měl určitě začít tím, že využije služeb dopravců, jako je PPL, TopTrans, InTime, Česká pošta, Liftago apod. Ti těží z velké kapacity a jejich podmínky začínající podnikatel jen těžko překoná. Teprve po dalších zkušenostech by měli začátečníci začít kalkulovat, jestli se jim vlastní doprava vyplatí, radí Martin Plajner. Vytíženost dopravy je skutečně základ její efektivity. Té lze dosáhnout prakticky jen s pravidelným vysokým objemem zakázek.

Kdy se vyplatí vlastní rozvoz

Region, který se zaváží, musí mít dostatečnou hustotu objednávek. Klíčem je mít dost objednávek na dost malé území, aby se „vytěžilo auto“. Takže je to rozhodnutí o velikosti auta a schopnosti toto auto vytížit (pokud možno každý den). Úvahy nad vlastní flotilou jsou tedy postavené na těchto dvou zásadních parametrech. Z nich musí vycházet primární kalkulace nákladů vlastní dopravy.

Mezi výhody vlastní flotily patří možnost kontrolovat, kdy zboží zákazníkovi dojde, a samotný kontakt se zákazníkem. Jak upozorňuje Plajner, závozník je totiž často i „obchoďák“ a může po cestě prodat více. Mít vlastní rozvoz ale znamená nutnost počítat s fixními náklady a zvýšenou administrativou spojenou s plánováním rozvozu.

Buďte flexibilní

Výběr nástrojů a řešení rozvozu musí umožnit časté a levné úpravy a vylepšování. Flexibilita pomůže reagovat na postupný rozvoj poptávky, nasmlouvaná přepravní kapacita by vás neměla limitovat, když poptávku máte zvýšenou, ani se prodražovat, když poptávka cyklicky poklesne. Zvolená cesta musí dát prostor pro postupné úpravy.

Variabilita nástrojů a e-shopových systémů je veliká - od krabicových řešení jako Shoptet nebo Shopify po vlastní vývoj (který však Ondřej Krátký minimálně do začátků pro pilotování nedoporučuje, pokud v online nemáte předchozí zkušenosti).

Pokud nabízíte zásilkovou službu, informujte o tom své zákazníky na internetových stránkách a na sociálních sítích. Můžete také prodloužit dobu pro vrácení zboží. Zákazníci to budou vnímat minimálně jako sympatické gesto.

Čím kratší rozvozové sloty, tím lépe

Je důležité a ne samozřejmé dát zákazníkovi možnost objednat 24/7 na webu. Ještě důležitější je pochopit, že velikost slotu bude ovlivňovat zákazníkovu ochotu nakoupit. Nejde vždy o rychlost, ale zejména o přesnost - slot delší než dvě hodiny je horší než klasická balíková přeprava, protože zákazník nemůže počítat s tím, kdy zboží dorazí. Kratší než dvouhodinové sloty naopak zvyšují poptávku.

Stačí začít s jedním nebo několika sloty na den a s poptávkou jejich počet zvyšovat. Jako negativní a nefunkční příklad Krátký vnímá „objednejte do 12:00, doručíme do 19:00“ - taková přepravní možnost přiláká maximálně jednotky zákazníků denně, protože nejenže nedává zákazníkovi flexibilitu objednání, ale hlavně mu nedává transparenci času doručení - zákazník pak neví, zda si má takovou dopravu objednat domů nebo do práce a kde vlastně bude.

Vybírejte dodavatele schopné s vámi růst

Šéf Liftaga se často setkává s partnery, kteří jsou uvězněni ve svém pokladním systému neschopném integrace, nebo uvázáni na jednoho vývojáře systému, který je neumí napojit na zbytek světa.

Dívejte se také očima zákazníka

Je důležité chápat, jaký problém zákazníka v každém kroku řešíte. Zda chcete přenést více poptávky na osobní odběry, nebo naopak zkrátit doručovací sloty a přenést tak více poptávky na doručování. Zda chcete kromě přesné dopravy na sloty zavést i expresní dopravu pro urgentní nebo okamžité potřeby (a klidně ji podmínit vyšší hodnotou nákupu). Nebo zda nechcete posílit přepravní kapacitu i pro klasické balíkové doručování v sezoně z jiných zdrojů.

Řešte nejen hlavní, ale i vedlejší náklady

Nejde jen o přímé náklady doručení, ale jakou kvalitu doručování máte, kolik % vratek nebo poškození, případně zda zboží musíte balit.

Pracujte s cenou dopravy pro zákazníka

Motivujte klienta k vyšší útratě na jeden nákup tím, že mu splníte více zákaznických potřeb v jednom nákupu. Doprava není zadarmo, ale její výše by neměla lpět na skutečných nákladech dopravy, ale na maržovosti objednávek. Někdy obchodníci účtují příliš málo, v jiných oborech cena dopravy vede k blokování poptávky. Experimentujte.

Pracujte s objemem a doručovacími sloty

Pokud kurýr doručuje naráz více adres, náklady výrazně padají. Koncetrujte proto doručení do slotů, nespoléhejte jen na expresní doručení po jedné objednávce.

Zasílejte ekologicky

Věnujte pozornost způsobu balení zásilek. Ekologický přístup je nyní pro řadu lidí velmi důležitý a pro vás se může stát konkurenční výhodou. Pokud je to možné, nahraďte fólie kartonem nebo papírem a používejte ekovýplně z přírodních materiálů. Některé z nich jsou dokonce rozpustné ve vodě.

Doporučované