Článek
Šéf nízkonákladových aerolinek Ryanair Michael O'Leary se nechal slyšet, že se situace na evropském nebi vrátí do normálu v roce 2022. Možná.
„Vývoj na trhu se dá jen složitě predikovat. Vše záleží hlavně na vakcíně proti covid-19. Ta by mohla pandemii utlumit a letadla by se mohla vrátit na oblohu. V příštích měsících ale můžeme bohužel očekávat nárůst maximálně v jednotkách procent,“ říká pro pořad Den v ekonomice šéfredaktorka časopisu Aerospace Central Europe Kateřina Urbanová.
„Rok 2022 je v podstatě ještě docela optimistický,“ připouští s odkazem na O'Learyho Urbanová.
Největší evropská nízkonákladová aerolinka Ryanair v dubnu přepravila o 99,6 procenta méně cestujících než před rokem, tedy asi jen 40 000 lidí, zatímco o rok dříve jich bylo 13,5 milionu. I Wizz Air spadl, konkrétně o 97,6 procenta, v dubnu přepravil 78 389 lidí, zatímco ve stejném měsíci loni jich bylo 3,3 milionu. Podobné údaje zveřejnily i ostatní aerolinky včetně Českých aerolinií.
Uzavírání evropského nebe začalo už na začátku března, ale počet letů rychle padal především v druhé polovině měsíce. Například 1. dubna 2020 vzlétlo na evropském nebi téměř o 86 procent letů méně a 1. května téměř o 90 procent méně.
Tempo, jakým se bude provoz na evropském nebi vracet do normálu, záleží na tom, jestli budou evropské země uvolňovat opatření koordinovaně, nebo každá za sebe. Podle odhadů Eurocontrolu by společná akce pomohla zlepšit situaci především v letních měsících. Podle tohoto modelu nebude letecká doprava v normálu ani na začátku roku 2021.
Aerolinkám nepomohl ani Warren Buffett, jehož Berkshire Hathaway se v posledních dnech zbavila veškerých pozic ve čtyřech velkých aerolinkách v hodnotě 6,5 miliardy dolarů.
„To je naprosto výjimečná situace, Berkshire Hathaway se tak vysokého počtu akcií jen tak nezbavuje. Tento samotný krok aerolinky ještě nepoloží, mohl by ale spustit lavinu dalších prodejů pozic, což trhu rozhodně nepomůže,“ dodává Urbanová.