Článek
Vyšetřování letu boeingu Smartwings, který i přes poruchu motoru pokračoval v cestě, se protáhne. Případem se začal zabývat Úřad pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), který si jej převzal od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Tomu dodala společnost Smartwings včas veškeré potřebné dokumenty.
Případu se na ÚZPLN věnuje inspektor Pavel Mráček. „Vyšetřování nehody může trvat třeba půl roku,“ sdělil Seznamu. Prověřování leteckých nehod podle něj totiž standardně trvá několik měsíců.
Úřady požadovaly vysvětlení rozhodnutí pilotů a důkazní materiály, aby mohli prověřit, zda piloti pochybili, nebo zda se jednalo o dodržení interních bezpečnostních předpisů, jak tvrdí aerolinka.
Mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav hezký ve čtvrtek uvedl, že podle interního šetření dopravce byl let společnosti Smartwings s porouchaným motorem pochybením posádky. Vyplývá to z podkladů, které firma minulý týden předala leteckému úřadu. Smartwings krátce po události jakékoliv pochybení odmítla, později uvedla, že nešlo o systémovou chybu. Letecký úřad zatím k žádnému výsledku ve svém šetření nedospěl, v minulých týdnech označil postup posádky za nestandardní.
Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.
ÚCL následně zahájil šetření letu a vyžádal si od dopravce vysvětlení chování posádky a záznamy o letu.
Úřad v minulých týdnech uvedl, že v případech, kdy se letadlu porouchá jeden z motorů, je obvyklým řešením nouzové přistání na nejbližším letišti. Jde především o preventivní postup pro případ, kdyby přestal fungovat i druhý motor. V případě zjištěného pochybení může úřad zahájit se společností například správní řízení, v krajním případě i podat trestní oznámení.
Smartwings letos v létě čelí situaci s odstavenými Boeingy 737 MAX 8. Ty byly na jaře celosvětově odstaveny po dvou nehodách, při nichž zahynulo více než 300 lidí. Smartwings tehdy vlastnil sedm těchto strojů, dalších devět měl převzít právě v létě. Americký výrobce v současnosti připravuje aktualizaci problémového softwaru, termín jeho zavedení je však nejasný.