Článek
Elon Musk už proměnil vesmírné lety, když jeho SpaceX vyslala jako první soukromá společnost člověka na Mezinárodní vesmírnou stanici. Teď chce úplně změnit způsob, jak člověk cestuje, a oznámil, že jeho Tesla je jen krok od výroby zcela autonomních vozů.
Prototyp by chtěl mít už letos, alespoň podle videoposelství, které přehrál během Světové konference umělé inteligence v Šanghaji. A to o tomto cíli mluvil poprvé teprve loni.
„Jsem přesvědčen, že v letošním roce budeme mít základní funkce autonomního řízení levelu pět,“ řekl Musk. Pro vysvětlení, stupeň 0 představuje asistenta, který například v případě překážky na silnici a nulové reakce ze strany řidiče začne sám brzdit. Stupeň 5 pak znamená, že volant už bude ve vozech jen pro vášnivé řidiče - pokud v autě vůbec bude. Stačí nasednout do auta, zadat cíl a nechat se odvést.
Podle vizionáře už výrobce elektromobilů vyřešil většinu základních výzev k dosažení automatizace úrovně pět. Tesla teď závodí s projektem samořídících vozů Waymo, který patří americkému světovému konglomerátu Alphabet, a americkým výrobcem aut General Motors v tom, kdo vyrobí stoprocentně samořídící automobil jako první.
Musk tvrdí, že autonomní řízení bude pro Teslu změnou. V sázce jsou totiž miliardy dolarů z potenciálních příjmů a také globální změny v dopravních systémech. Výzkumná organizace BloombergNEF očekává, že na cestách bude do roku 2040 asi 27 milionů robotů - především ve městech coby taxíky.
Poloautomat řidiči Tesly používají pravidelně, přestože tento výdobytek moderní technologie v minulosti způsobil několik nehod, a to i u Tesly. Společnost je však přisuzuje lidské chybě.
Letos v červnu internetem proletělo video, kde v Tchaj-wanu elektromobil Model 3 narazil do odstaveného kamionu. Autopilot, který při nehodě Teslu řídil, nezabrzdil, i když byla překážka jasně viditelná. Automatické řízení vyžaduje neustálou pozornost řidiče, proto se objevily spekulace, že člověk za volantem možná zaspal.
I když je Muskova firma spojena s několika problémy, včetně nehezké statistiky, podle které technici objevili u stovky nových vozů hned 250 závad, což Teslu umístilo v žebříčku spolehlivosti vozů společnosti J. D. Power na poslední místo, přesto firma platí za nejhodnotnější automobilku světa. Její akcie v letošním roce stouply o 291 procent, jedna nyní stojí 1 365 dolarů, tedy zhruba 32 000 korun.