Hlavní obsah

Jedenáct pian, 400 zájemců. Kdo dosáhne na Komárkovy „čínské“ klavíry?

Foto: Karel Komárek Family Foundation

Jeden z hudebních nástrojů, které nadace od společnosti Petrof koupila.

O klavíry a pianina, které odkoupila nadace Karla Komárka od českého výrobce Petrof, jenž je měl původně dodat do Číny, se přihlásilo na 400 žadatelů. Musel proto vzniknout formulář, podle kterého odborná komise vybere příjemce.

Článek

První odvetný krok Číny za návštěvu předsedy Senátu Miloše Vystrčila mířil na českého výrobce klavírů Petrof.

Obchodník z Pekingu na začátku září stopl objednávku klavírů a pianin za pět milionů korun, dle vyjádření české společnosti se obával případných pokut, které by na něj uvalil komunistický režim.

Jeden z nejbohatších Čechů Karel Komárek se chytil příležitosti, hudební nástroje odkoupil přes svoji nadaci Karel Komárek Family Foundation (KKFF) a pak je zdarma nabídl českým školám.

„Byli jsme ohromeni pozitivním ohlasem, který nákup klavírů vzbudil, a ještě jednou za něj všem velmi děkujeme,“ napsala v tiskové zprávě spoluzakladatelka KKFF Štěpánka Komárková. Podle údajů nadace se o klavíry a pianina zajímá okolo čtyř stovek žadatelů. Dnes nadace uvolnila pravidla, podle kterých se zájemci budou vybírat.

„Vzhledem k tomu, že v dodávce, kterou jsme s manželem koupili, jsou tři klavíry a osm pianin, museli jsme nastavit dostatečně jasná pravidla, která určují, kdo o ně může žádat,“ píše Komárková. Především chtějí Komárkovi podpořit mladé hudební talenty, a tak nastavili i požadavky na žadatele.

Nástroje jsou určeny pro základní umělecké školy, základní školy s rozšířenou výukou hudební výchovy, základní školy s hudební třídou, školy s rozšířenou výukou hudby pro děti s handicapem.

Odborná komise, která z žadatelů vybere, se především zaměří na historii školy a její kvalitu. Dále se budou posuzovat aktivity školy, počet žáků, roční rozpočet či současný počet pian na škole, jak vyplývá z formuláře uvolněného nadací. „Vážnou hudbu podporujeme už třináct let a za tu dobu máme skvělou síť odborníků, z jejichž znalostí můžeme čerpat i v tomto případě,“ říká ředitel KKFF Luboš Veselý.

„Ohromný zájem o klavíry ukazuje, že české školy trpí nedostatkem hudebních nástrojů, a to brání rozvoji hudební výchovy u nejmladší generace. Hudba vždy byla jednou z domén českého národa a podpora široké základny hudebníků má velký smysl,“ píše dále Štěpánka Komárková a dodává, že přemýšlí, jak dále rozvíjet projekt piana do škol.

Doporučované