Hlavní obsah

Kdo chce stavět metro D, musí umět česky. Podmínka, jež vzbudila pochybnost

Foto: PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia, Profimedia.cz

První úsek nové trasy D pražského metra mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova bude stát přes deset miliard korun.

Firmám Metrostav a Hochtief se podařilo změnit podmínky zakázky, kterou vypsal pražský dopravní podnik.

Článek

Termín pro podání nabídky na stavbu prvního úseku nové trasy D pražského metra vyprší až téměř za měsíc, mezi firmami se však diskutuje o tom, jestli podmínky veřejné soutěže na tuto obří stavební zakázku nejsou diskriminační.

Firma, která bude chtít úsek z Pankráce do stanice Olbrachtova za 10,8 miliardy korun, musí totiž mít ve svém týmu na osmi hlavních pozicích manažery, kteří umějí česky.

Pražský dopravní podnik jako zadavatel zakázky už dostal kvůli tomu od jednoho z možných stavitelů připomínku, že by mohlo jít o diskriminaci zahraničních firem.

S čímž souhlasí třeba i dopravní expert z ČVUT a někdejší ministr dopravy Petr Moos. „Je možné vidět silné omezení pro zahraniční firmy na úrovni znalostí českého jazyka, které u některých technických pozic nemusí být určující,“ uvedl, když mu Seznam Zprávy předložily podmínky veřejné zakázky.

V kritériích tendru na stavbu metra D se uvádí, že hlavní manažer výstavby, stavbyvedoucí, jeho zástupce, hlavní důlní měřič, bezpečnostní technik, technický vedoucí odstřelů, vedoucí projektové dokumentace a hlavní báňský projektant musí umět komunikovat česky.

Do podmínek veřejné zakázky se toto kritérium dostalo až poté, co podmínky soutěže pražský dopravní podnik konzultoval s vybranými stavebními firmami. To aby lidé některých profesí, které se budou na stavbě podílet, museli umět česky, pak podle zjištění Seznam Zpráv konkrétně navrhovaly společnosti Metrostav a Hochtief.

Obě firmy odmítají, že by byly díky tomu zvýhodněny.

„Když soutěžíme v Norsku, musíme umět norsky, a když soutěžíme v Německu, tak německy, a když jsme v Polsku, tak polsky,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. „Postavit linku metra D bude složité a nákladné. Dopustit, aby stavbu komplikovala jazyková bariéra, by byla nezodpovědnost. Čili já osobně to jako žádnou výhodu pro nikoho ze soutěžících nevnímám,“ doplnil.

Podobně mluví i mluvčí společnosti Hochtief Michal Talián. „U takto náročné stavby je nezbytné, aby byla zajištěna jednoznačná komunikační schopnost mezi zhotovitelem, dozorem i objednatelem na provozní úrovni,“ napsal Talián s tím, že firma zvažuje, zda v rámci veřejné zakázky na stavbu nabídku také podá.

Náměstek primátora Adam Scheinherr, který má na starosti v hlavním městě dopravu a zároveň je předsedou dozorčí rady dopravního podniku, na dotazy Seznam Zpráv neodpověděl.

Uvedl jen, že na otázky odpoví tiskové oddělení dopravního podniku. To se ani za dva týdny přes opakované urgence nevyjádřilo.

Po vydání článku mluvčí DPP Daniel Šabík, že požadavek nepovažují za diskriminující.

„Všechny významné zahraniční stavařské společnosti mají v České republice své pobočky respektive zastoupení, takže pro žádnou z nich není požadavek znalosti českého jazyka nesplnitelný. I pro společnost, která zde zastoupení nemá, nic nebrání v tom, aby vytvořila sdružení s jinou, která na českém trhu působí a tento požadavek splnila,“ uvedl Šabík.

Podle něho je navíc pro dopravní podnik důležité, aby stavební práce probíhaly bez problémů.

„Je nutné, aby v rámci komunikace těchto osob se zadavatelem, jeho zástupci a dalšími účastníky výstavby na jedné straně a zhotovitelským týmem na straně druhé, nedocházelo k průtahům způsobeným případně nutností jazykového překladu,“ doplnil Šabík.

Metrostav pak přes svého mluvčího potvrdil, že se soutěže na stavbu metra D zúčastní. Což není překvapivé.

Tato společnost se v poslední době podílí na stavbě většiny velkých projektů v Praze. Metrostav byl třeba u dostavby metra A ke stanici Nemocnice Motol nebo stavěl také známý tunel Blanka. Obě stavby stály desítky miliard korun.

Metrostavu však nyní hrozí problémy. Ve druhé větvi kauzy kolem exhejtmana Davida Ratha byl jako právnická osoba odsouzen. Podle rozsudku se nesmí po dobu tří let účastnit veřejných zakázek.

Verdikt ale není pravomocný, kauzu bude řešit Vrchní soud v Praze, takže Metrostavu zatím nic nebrání, aby na stavbu metra D nabídku podal.

Doporučované