Hlavní obsah

Kde už nás nahradili roboti? České firmy přiznávaly, jak jsou na tom v digitální éře

Rozhovor s internetovým podnikatelem Patrickem Zandlem o českých firmách v digitální éře.Video: Seznam Zprávy

Průmyslové roboty v Česku využívá 16 procent firem ve zpracovatelském průmyslu. Mezi velkými podniky nad 250 zaměstnanců je robotizovaných 53 procent společností, ale jen šest procent malých firem. Uvedla to Kamila Burešová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Článek

Největší zastoupení mají roboty mezi automobilkami. Využívá je 43 procent výrobců. V metalurgii nebo gumárenském a plastovém průmyslu mají podíl okolo jedné třetiny.

„České firmy na tom nejsou nijak špatně, pokud jde o digitalizaci... Když se podíváte na roboty, tam je to složitější, protože systémy jsou velmi drahé. Prosazují se v továrnách s opakovanou výrobou, typicky v automobilkách,“ řekl ve studiu Byznys televize Seznam internetový podnikatel a publicista Patrick Zandl.

3D tisk využívaly předloni čtyři procenta firem. Nejčastěji se technologie uplatnila v elektronickém a automobilovém průmyslu. Placené cloudové služby využívá více než čtvrtina tuzemských firem a téměř polovina velkých. Analýze velkých dat se věnuje osm procent firem.

Pouze dvě firmy ze 100 neměly loni připojení k internetu. Jedna třetina disponovala 30 Mbit/s a více. Tento podíl se od roku 2015 zdvojnásobil. Připojení nad 100 Mbit/s má 13 procent firem, což je o pět procentních bodů pod evropským průměrem. Více než polovina využívá xDSL připojení.

Podíl firem s webem se zvýšil z 56 procent v roce 2002 na 83 procent loni. To je o šest procentních bodů více, než je evropský průměr. Přes web prodává své produkty a služby 19 procent firem. Sociální sítě využívá 42 procent podniků. Proti roku 2013 je to téměř trojnásobek. „Slyšel jsem i o firmách, co nemají webové stránky nebo internet. Ale to spíš budou nějaké spící firmy nebo bílé koně, jinak si neumím představit, že by se dnes někdo obešel bez internetu,“ dodal Patrick Zandl.

Doporučované