Článek
Americká společnost eBay hlásí díky pandemii historicky rekordní aktivitu. Tržiště víc vyhledávají firmy, kterým vlády omezily podnikání ve snaze zmírnit následky epidemie. Mezi nimi i čeští zákazníci.
„Jsme si vědomi velkého potenciálu českých byznysů a cítíme, že v tuto chvíli je naší prioritou zvýšit povědomí o eBay a o tom, jak může pomoci českým podnikatelům,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Ilya Kretov, šéf eBay pro rozvojové trhy (mimo jiné ve střední a východní Evropě, v Rusku nebo v Africe).
A co se Češi přes portál pokoušejí zpeněžit? Už to nejsou zdaleka jen věci z druhé ruky nebo sběratelské předměty. Exportují například módu, elektroniku nebo díly do automobilů.
eBay začínal jako aukční portál a postupně se stával tržištěm, kde firmy nabízejí nové zboží. Co dnes převažuje?
eBay je globálním on-line nákupním centrem, kde prodávají lidé i firmy všech velikostí. Máme historicky rekordní čísla – kolem 180 milionů kupujících a 20 milionů prodejců po celém světě.
Někteří prodávají až půl milionu položek. Na druhé straně jsou prodejci unikátních a vzácných předmětů po jednom nebo dvou kusech. Kolem 90 procent věcí prodávaných přes eBay už tvoří nové zboží za pevnou cenu. Zbylé procento tvoří aukce umění, mincí a dalších věcí.
Co je právě v kurzu?
Momentálně vidíme růst prodejů v automobilovém segmentu, zvláštní kategorií je prodej ojetých sportovních vozů. Jeden sběratel z Japonska si nedávno koupil starší vůz za půl milionu dolarů.
Jak pandemie změnila vaše plány? Byl to impuls a řekli jste si: Teď musíme víc expandovat, víc investovat?
Jak se říká, každá krize je příležitost. Na to jsme reagovali před rokem, když spousta kamenných obchodů musela zavřít a jejich provozovatelé hledali náhradní kanály, kde prodat své zboží a zajistit si tak zdroje příjmů. V dubnu jsme spustili program „Na eBay je vždy otevřeno“ s cílem podpořit podnikatele tím, že jsou jim poskytnuty nové možnosti on-line maloobchodního exportu na eBay a většina našich služeb zdarma. Mělo to globálně obrovský úspěch. Dařilo se nám i v Česku, kde počet prodejců z řad firem meziročně vzrostl o 28 procent na 7,5 tisíce.
Naopak negativní vliv měla pandemie na logistiku. Zamrzla osobní letecká doprava, což ovlivnilo doručování zásilek prostřednictvím vnitrostátních poštovních služeb, které využívají pravidelné komerční lety. Na to jsme pohotově zareagovali společným úsilím s národními poštovními službami, pořádáním webinářů pro prodejce na dané téma, posílením zákaznické podpory a vytvářením dohod s kurýrními službami z celého světa.
Co české firmy do zahraničí exportují?
Česko má dobrou geografickou polohu. Firmy hodně exportují například vybavení pro dům a zahradu, sběratelské předměty, obchodní a průmyslové vybavení. Dále jsou čeští podnikatelé na eBay velmi silní v prodeji automobilových součástek, elektroniky a módy.
Služby tržiště už nabízejí firmy jako Amazon nebo Mall Group, které jsou v Česku známější. Přece jen jste pro řadu lidí stále spíš aukční portál. V čem chcete být lepší?
V mnoha zemích už je naše tržiště první volbou mezi malými a středními podniky i odborníky na on-line marketing. Myslím, že eBay je nejpřívětivější platformou, kde můžete začít exportovat. Tržiště dává podnikatelům v Česku přístup k více než 187 milionům zákazníků po celém světě včetně největších trhů s nejvyšší kupní silou, jakými jsou země jako USA, Velká Británie, Německo atd. K zahájení exportu není potřeba mnoho prostředků, k vytvoření nabídky stačí 20 minut. Navíc provize z prodeje se pohybuje jen okolo deseti procent. Do doby než prodáte, neplatíte nic. Další výhodou je, že eBay nekonkuruje prodejcům – neexistuje žádný inventář eBay. Dokonce pak platforma ani nezasahuje do jejich obchodních modelů.
Jsme si vědomi velkého potenciálu českých byznysů a cítíme, že v tuto chvíli je naší prioritou zvýšit povědomí o eBay a o tom, jak může pomoci českým podnikatelům. Chceme místní malé a střední podniky vybavit informacemi o nástrojích a možnostech platformy a poskytnout jim know-how, jak trh lépe využít. Cítíme, že teď je k tomu vhodná doba, protože covid-19 učinil z on-line exportu pro mnoho maloobchodníků nutnost, aby mohli dále růst.
Jaké novinky si na českém trhu chystáte a je mezi nimi i česká mutace webu?
Stránky v českém jazyce nechystáme, protože je zřejmé, že většina českých prodejců bude exportovat objednávky do zahraničí – například do USA, Německa, Velké Británie, Austrálie apod. Podporujeme však lokální prodejce v daném lokálním jazyce – například právě webináři, kde naši experti poradí zájemcům ohledně způsobů, jak svůj prodej na eBay ještě vylepšit.
Jak významný je pro váš český trh?
Český trh v Evropě patří k těm s nejvyšší prioritou a vykazuje vysokou aktivitu jak z hlediska kupujících, tak prodejců. Kolem 7,5 tisíce českých podnikatelů loni skrze eBay prodalo asi milion položek. Jedna věc každých třicet vteřin. Byly mezi nimi i kuriozity – devět tisíc karburátorů do automobilů, deset tisíc videoher, osm tisíc sběratelských známek apod.
Pokud srovnáme největší české prodejce s kolegy například v Litvě, tak prodejci v Pobaltí uskuteční v průměru třikrát více obchodů v přepočtu než čeští podnikatelé. Číňané prodají desetkrát více. Mnohem více využívají všechny možnosti tržiště. Věříme, že český trh má mnohem větší potenciál. Většina českých uživatelů prodává své výrobky do zemí Evropské unie (nejvíce do Německa), ale i do USA a Velké Británie.
Jaké zboží se daří exportovat?
Jednou z rostoucích kategorií v Česku jsou komponenty do automobilů, nábytek, hodinky, móda, známky, mince, medaile. Někteří prodejci na eBay mají e-shopy, ale častěji jsou to podnikatelé, kteří nemají vlastní internetové stránky. Pro mnohé z nich je pak eBay jejich hlavním zdrojem příjmů. Například jeden z výrobců motocyklových dílů a příslušenství má přes tržiště eBay přes 80 procent ze svých celkových příjmů.
Máte také systém vlastních skladů pro e-shopy, které chtějí odesílat zboží zákazníkům do zahraničí nebo je nutné zásilky posílat napřímo?
Máme dva modely. Většina firem sama zajišťuje dodávky do zahraničí, které po objednávce předávají kurýrovi nebo poště. V současnosti v Evropě také testujeme systém skladů, kde doručování objednávek vyřizuje náš partner. Je to model, který může být do budoucna úspěšný. Umožnil by prodejcům skladovat určité množství svých položek blíže k zákazníkům pro budoucí objednávky. Zákazníci totiž chtějí mít zboží doručené dnes, zítra nebo v řádu maximálně několika dnů.