Hlavní obsah

Každý třetí kamion vozí jenom vzduch. Tento Čech ví, jak to změnit

Jaké další plány má jeden z nejbohatších Čechů se svou firmou Eurowag?Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Třetina kamionů jezdí po Evropě prázdných, další ji křižují poloprázdné. Prázdné kilometry znamenají naftu navíc, víc řidičů, ucpané silnice. Česká firma Eurowag to chce změnit. Pracuje na systému, jenž auta propojí.

Článek

„Odvětví, kterému sloužíme, je velmi atomizované. Průměrná velikost dopravní firmy je sedm kamionů, jsou to rodinné firmy.  Navzájem o sobě nevědí. Když se propojí, aby se ti správní našli, může to mít pozitivní dopad na životní prostředí,“ popisuje Martin Vohánka, šéf Eurowagu.

Jeho firma už 25 let poskytuje rozmanité služby pro kamiony – od plateb za mýto či paliva až po finanční služby. A teď k nim chce přidat i logistický servis. Investuje do toho část z pěti miliard, které jí vynesl nedávný vstup na burzu v Londýně. Tam nabídla 113 milionů nových akcií.

„Zasílatel neví, jestli se zboží po cestě neztratí, jestli se nerozbije. Dopravce neví, jestli od nějakého producenta zeleniny třeba ve Španělsku dostane zaplaceno. Proto více než 30 procent kamionů jezdí po Evropě prázdných. Bez digitalizace se vzájemná informovanost nezvedne,“ řekl pro SZ Byznys Vohánka. Kamion, který vozí každý týden do Španělska třeba autodíly, by zpátky mohl vozit například ovoce a zeleninu.

Eurowag koupil WebEye

A důležitý krok ke snížení uhlíkové stopy Eurowag ohlásil dnes. Společnost oznámila, že za necelou miliardu korun koupila původem maďarskou firmu WebEye Telematics, předního poskytovatele služeb správy vozového parku ve střední Evropě. Díky akvizici spadne pod Vohánkovu společnost, která obsluhuje 100 000 kamionů, nově i 57 000 trucků od WebEye.

Transakce bude nejdříve vypořádána v hodnotě téměř miliardy korun, v příštích letech by ale mohla vyšplhat v přepočtu až na 1,4 miliardy korun. Musí ji ještě ovšem schválit příslušné regulační úřady v Maďarsku a Rumunsku, celý obchod by mohl být dokončen v první čtvrtletí příštího roku.

Kamiony na elektřinu? Proč ne

Eurowag podniká v poměrně „špinavém“ byznysu. Podle Vohánky je však změna na cestě. „Kamiony dnes v 99,9 procenta jezdí na naftu, Česko je skeptické k elektromobilitě. Kromě vodíku je tu ještě LNG, tekutý plyn, vyrábí se z ropy, což pomáhá prostředí, ale ne tolik, jak bychom chtěli.  A pak bio LNG, které se vyrábí z biomasy.“

Ani kamiony na elektřinu nejsou podle Martina Vohánky utopií. Jejich budoucnost ovšem byznysmen vidí spíš ve městech než na dlouhých tratích. „Spíš na městskou logistiku, protože baterie jsou drahé,“ vysvětluje podnikatel v rozhovoru, který si můžete pustit v úvodu článku ve videu.

Eurowag

  • Společnost založil v roce 1995 pod názvem W.A.G. Martin Vohánka.
  • Dnes je celoevropskou integrovanou platformou pro platby a mobilitu zaměřenou na komerční silniční dopravu.
  • Loni hospodařil se ziskem před splacením úroků, daní a odpisů (EBITDA) zhruba 1,45 miliardy Kč. To byl proti předchozímu roku nárůst o 22 procent.
  • Čisté tržby dosáhly 3,2 miliardy Kč a zisková marže 46 procent.
  • Zakladatel Martin Vohánka měl před vstupem firmy na burzu v Eurowagu podíl 59,1 procenta, dalších 32,67 procenta měla na konci loňského roku společnost soukromého kapitálu TA Associates.

Doporučované