Článek
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti FMCG Gurus pro Českou veganskou společnost je momentálně v české populaci 21 procent flexitariánů, tedy těch, kteří jedí maso spíš svátečně. V posledních letech jich přibývá. Na trend reagují nejen výrobci potravin, ale i restauratéři.
Důvody omezování spotřeby masa jsou různé. Nejčastěji je za tím podle projektu Rostlinně snaha zdravěji se stravovat nebo ochrana životního prostřední a zvířat. Trendu však může podle některých restauratérů napomáhat pandemie.
Nabídka rostlinných jídel v menu není jen doménou specializovaných veganských a vegetariánských podniků. Na trend už musejí reagovat i klasické restaurace.
„Zdravější rostlinná strava je po lockdownech obrovský trend. Pro mě je to absolutně největší megatrend současné doby,“ říká Luboš Kastner, spolumajitel restaurační skupiny Hospodska.cz, která má podniky v Praze a Plzni.
Vysvětluje si to tím, že Česko bylo dosud v nabídce bezmasých jídel i jejich konzumaci pozadu za Evropou a nyní manko dohání. Covid zároveň vytvořil prostor, aby se spotřebitelé vzdělávali ve zdravém stravování.
„Táhnou to mladí lidé. Je to módní a nové. Mladí rádi ochutnávají a sami si tato jídla doma neuvaří. Veganství je až druhý level,“ říká Kastner. „Není to trend jen v našich restauracích, vidím to všude okolo. Navíc jsou bezmasá jídla nákladově nižší, a proto je to pro gastronomy zajímavé i cenově,“ dodal.
Bezmasá jídla, která čím dál častěji obsahují náhražky masa vyrobené například z hrachového proteinu, jsou logicky více na vzestupu v Praze a velkých městech.
V metropoli a okolí je zhruba polovina podniků nabízejících alespoň jeden bezmasý pokrm, který má marketingovou certifikaci „Tady se najím rostlinně“ projektu Rostlinně. Na této mapě je v současnosti zhruba 220 restaurací v Česku a jejich počet roste o desítky měsíčně. Nezahrnují však zdaleka všechny podniky s nabídkou rostlinné stravy.
Zdravá strava – jeden z vítězů pandemie
Za Prahou stojí v čele žebříčku krajská města. Například Brno, Ostrava, České Budějovice nebo Liberec. Jako podniky vhodné i pro flexitariány, vegetariány nebo vegany se však chtějí profilovat i restaurace v menších městech.
Lidé mají v tomto období větší zájem o zdravé stravování.
„Jestli rostlinné jídlo v době covidu přilákalo nové zákazníky? Určitě ano. Lidé mají v tomto období větší zájem o zdravé stravování,“ uvedla Denisa Michnová z minirestaurace ve Frýdku-Místku.
„Je pravda, že jsme zaznamenali větší zájem o naše jídlo během covidového období,“ souhlasí Lukáš Trlica z Bistra Les v Děčíně a dodává: „Těžko říct, jestli je to tím, že mají lidi strach o své zdraví, a proto se začínají zamýšlet nad důležitostí stravy v našem životě, nebo je to tím, že se začíná naše bistro dostávat více do povědomí.“
Trend ale zatím nebyl vůbec vidět v oficiálních statistikách. Podle Českého statistického úřadu v roce 2019 průměrný Čech zkonzumoval za rok 83 kilogramů masa (z toho téměř polovinu vepřového), a přitom od roku 2013 každoročně toto množství mírně narůstalo.
Není to tak, že by rostlinná strava šla nahoru a maso klesalo.
„Nevylučuje se to. Spolu s tím vidíme zároveň silný trend konzumace masa. Není to tak, že by rostlinná strava šla nahoru a maso klesalo,“ říká Kastner.
Nemaso z české laboratoře
Silnou poptávku po rostlinné stravě potvrzují výrobci potravin. Česká společnost Heaven Labs, která před rokem uvedla na trh alternativní ManaBurger, kvůli enormnímu zájmu postaví novou výrobní linku. „Chceme s ní do konce roku 2021 překonat hranici milionu vyrobených burgerů a v roce 2022 vyrábět již 10 milionů burgerů ročně,“ řekl redakci SZ Byznys tvůrce Many a zakladatel Jakub Krejčík.
Veganskou alternativu k masovým burgerům začala firma nabízet do českých a slovenských obchodních řetězců.
Mana, která začala výrobou nápojů schopných nutričně nahradit stravu, má s burgery v Evropě globální ambice. Své drinky už dodává v rámci e-commerce do 172 zemí světa. V zahraničí se chystá také do kamenných obchodů. V blízké době plánuje vstoupit do řetězců v Německu.
Konkurence na trhu alternativní stravy však roste. Do výroby rostlinných náhražek se pouští ve větší míře i nadnárodní potravinářské firmy, jako je Nestlé, Unilever nebo Beyond Meat. I ony hlásí dvouciferný růst prodejů.