Článek
Počet provozovatelů sdílených kancelářských prostor na území Evropy za poslední čtyři roky stoupl o 135 procent, přičemž objem, respektive plocha center poskytujících tento typ pronájmu se za stejné období zvýšily o 205 procent, uvádí ve svém průzkumu poradenská společnost Colliers International.
Tento růst způsobila kombinace různých faktorů, jako jsou pružnější zaměstnanecké poměry, posuny v oblasti firemní kultury a ve způsobech využívání pracovních prostor, podpora ze strany vlád či změny účetních systémů. Všechny tyto ukazatele přitom naznačují budoucí růst. K tomu všemu se také přidávají dopady pandemie koronaviru, která posledních několik měsíců ovládá celosvětové dění.
Co je flexibilní kancelář?
„Flexibilní pracovní prostředí je systém, který umožňuje společnostem všech velikostí využívat výhody jiného prostředí než jsou tradiční kanceláře. Firma, stejně jako když jdete do hotelu, dostává u dveří klíče a o ostatní se stará další strana. Podnikatel pak už může řešit jen svoje záležitosti,“ říká Adam Zvada, majitel Scott. Weber.
Podle slov šéfa osmi poboček sítě Scott.Weber Adama Zvady je značným problémem, že se aktuální restrikce vztahují nejen na tzv. coworkingová centra, ale také na jejich zákazníky, tedy firmy, které si pracovní prostory pronajímají. „Minulý rok byl pro nás úspěšný, obsazenost dosáhla 95 procent. Letos byla, vzhledem k restrikcím, o trochu nižší, přesto lze mluvit o úspěchu. Věřím, že i příští rok bude takový, čekám navíc významné rozšíření poptávky,“ říká Zvada v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Tuto dobu podnikatel využívá k budování dalších center. „Vnímáme, že do budoucna model flexibilních kanceláří velmi dramaticky poroste. Aktuálně máme osm lokalit. Růst bychom chtěli také do Brna a Ostravy,“ popisuje plány Zvada.
V rámce rozvoje jeho byznysu navíc Scott.Weber příští měsíc otevře pobočku zbrusu novou. A jak říká přímo její šéf, jde o budovu v té vůbec nejlukrativnější lokalitě v Praze - na Václavském náměstí. Jak speciální lokalita nové budovy je, dokazují i další nájemci budovy. Kromě Scott.Weber tam míří také módní gigant Primark, společnost Apple a další velké světové značky.
„Václavské náměstí bude prémiové sídlo, které zvýší možnost společnostem budovat svou firemní kulturu a využívat místo, které z hlediska atraktivity nemá v Česku obdoby a přitom funguje v tom flexibilním modelu, při kterém mohou nájemci z měsíce na měsíc skončit. To je velká výhoda,“ říká podnikatel. „V současné době máme v budově Flow na Václavském náměstí předpronajato přes 50 procent kapacity,“ dodal.
Jednou z firem, která se v příštích týdnech chystá nastěhovat do kanceláří ve Flow Building, je PR firma Rubikon.
„Flexibilní kanceláře nám dávají velký smysl, máme na jedné straně dedikovaná místa pro ty, kdo chtějí každý den pracovat z jednoho místa a jednoho prostředí. Často jsou to lidé s rodinou nebo ti, kdo chtějí jasně oddělovat práci a domov, preferují jistý řád a rutinu. Zároveň ale máme přístup do coworkingové zóny pro všechny zaměstnance, takže se můžeme kdykoliv sejít a věci osobně probrat,“ popisuje výhody flexibilní kanceláře Šimon Rákosník za Rubikon.
Nejzajímavější lokality pro kancelářský trh
Praha 8 - Karlín
Praha 4 - Pankrác
Praha 1 - Nové Město
Praha 5 - Smíchov
Zdroj: Scott.Weber
Každá kancelář láká jiný typ lidí
Každá lokalita, kde stojí kancelářské budovy, přitahuje podle Adama Zvady jiné společnosti. Kanceláře se tak musí přizpůsobit povaze firmy a zejména preferencím jednotlivých zaměstnanců.
„V Karlíně se pohybují podnikatelé s podobným stylem oblékání, jsou družní, hodně se pohybují venku. Naopak kanceláře na Praze 1 nejvíc využívají konzultační, právní nebo marketingové firmy. Jejich zaměstnanci většinou jezdí taxíkem. Do Karlína naopak přijedou lidé buď v Tesle, na kole nebo klidně přiběhnou,“ popisuje různorodost klientely majitel.
Každá lokalita, která pod rukama provozovatele flexibilních kanceláří vzniká, je tak upravena právě pro klientelu, kterou firma čeká. Zatímco tak na Václavském náměstí bude hrát hlavní roli prémiovost a designové značky, tak v Karlíně jsou kanceláře naopak v industriálním a volném stylu, který podporuje kreativitu.
I přestože krize běžný kancelářský trh zasáhla opravdu významně, podle Adama Zvady se nedá čekat, že by v příštích několika letech zanikl. Už teď je ale jasné, že to klasické kanceláře budou mít v nejbližších měsících velmi složité.
„Mnoho firem teď asi nebude toužit po obrovské kancelářské budově, kde se spolu potkávají až stovky zaměstnanců. Tyto budovy mohou sloužit maximálně jako reprezentativní sídla, každodenní práce zaměstnanců už bude v trochu jiné podobě,“ potvrzuje slova Zvady Vít Řezníček, marketingový manažer coworkingového centra HubHub.
„Dovolím si tvrdit, že ze současné situace vyjdou z dlouhodobého pohledu coworkingy a flexibilní kanceláře silnější a jejich podíl na trhu se zvýší na úkor klasických kanceláří. Zároveň by mohlo dojít i ke stabilizaci trhu coworkingů a flexibilních kanceláří. Jelikož v dané situaci může dojít k odchodu menších hráčů z trhu, kteří byli závislí např. výhradně na freelancerech, jejichž byznysu se krize přímo dotkla. V Česku už takové případy nastaly. Ty coworkingy a flexibilní kanceláře, které složitější období ustojí, budou těžit ze změny preferencí na straně firem, klientů,“ přidal vysvětlení Řezníček za HubHub.
Každý den jiná kancelář
Rostoucí poptávkou po flexibilních kancelářích si je majitel Scott.Weber jistý. „Praha není velkou obchodní metropolí, ale myslím si, že pokud jsme dnes na třech procentech celkové kancelářské plochy, tak výhledově, třeba v příštích pěti letech, se můžeme bavit o nějakých dvaceti pěti procentech, což je obrovská změna,“ plánuje podnikatel.
Už nyní firma eviduje první klienty, kteří své kanceláře opustili a svým zaměstnancům zaplatili flexibilní pasy umožňující pracovat z jakýchkoliv kanceláří společnosti. Ti tak mohou podle svých potřeb pracovat jeden den v Karlíně v privátní kanceláři, druhý třeba na Andělu v coworkingovém sdíleném prostoru a třetí den si pronajmout konferenční prostor na Praze 1. „Je to nový koncept, kterým si mohou firmy udržet talentované lidi, zároveň posilovat firemní kulturu a umožnit svým lidem komunikovat,“ dodal v závěru.