Článek
Na zhruba 70 miliard korun ročně je vyčíslena časová ztráta řidičů, kteří stojí v kolonách a mohli by dělat něco smysluplnějšího. Dalších 16 miliard proletí jen tak výfuky jejich vozů. Celkem pak na silnicích v zácpách přijde česká ekonomika o něco víc než 120 miliard korun.
Čísla dopravních odborníků sice zpochybňuje ministr dopravy Dan Ťok jako smyšlená, ale srovnání se zahraničím dává odhadům za pravdu. Třeba v Německu s osminásobným počtem obyvatel a také vyšší produktivitou práce se počítá s tím, že ekonomika v kolonách přijde v přepočtu o zhruba 2,8 bilionu korun. Podobné číslo pak udávají i experti ve Spojených státech, kde průměrně pročeká každý řidič necelé tři dny za rok. Takže v podstatě stejný čas jako průměrný Pražan, na kterého připadá 3,5 dne stání.
V těchto ztrátách nejsou pak započítané ekonomické dopady nehod. Ty jsou podle propočtů Centra dopravního výzkumu vyčísleny až na 55 miliard korun ročně.
Jak vypadá budoucnost české dopravy, a to nejen na silnicích? A kdy bude konečně „zakletá“ D1, na kterou připadá velký díl ekonomických ztrát, plně průjezdná? Podívejte se v reportáži nahoře ve videu.