Hlavní obsah

Každé dva dny vlak srazí auto na přejezdu: 97 procent nehod zaviní řidiči

Foto: Martin Veselý / MAFRA / Profimedia, Profimedia.cz, Seznam Zprávy

Nehody na přejezdech způsobuje zejména lhostejnost a nepozornost řidičů.

Loni došlo v Česku ke 158 dopravním nehodám na železničních přejezdech. Prakticky všechny z nich zavinili řidiči aut. Nehodovost snižují závory, ty však jsou jen na pětině přejezdů.

Článek

Dobré vědět:

– V posledních deseti letech se odehrálo na železničních přejezdech téměř dva tisíce srážek s vlakem.

– Oproti předchozímu roku vzrostl počet nehod i mrtvých.

– Většinu nehod zaviní lhostejnost řidičů automobilů. Technické závady za ně nemohou.

Co je hlavní příčinou nehod na přejezdech?

Z údajů v aplikaci Centra dopravního výzkumu, jíž data poskytuje Policie ČR, vyplývá, že absolutní většinu nehod na železničních přejezdech zaviní nepozornost nebo lhostejnost řidičů automobilů.

V České republice je necelých osm tisíc železničních přejezdů. Za poslední rok se na nich odehrálo celkem 158 nehod. Z nich celkem 154 zavinili řidiči, ve čtyřech případech šlo o jízdní kolo. Tři cyklisté zemřeli a jeden byl těžce zraněn.

Za období let 2009–2020 se pak srážek s vlakem odehrálo na českých silnicích 1816, přičemž řidiči zavinili 1754 z nich. Pět nehod způsobili chodci, osmkrát za nehodu mohla technická závada vozidla a 48 nehod způsobili řidiči nemotorových vozidel.

Technické závady mohou za zanedbatelný počet nehod.

Podle Správy železnic patří k nejčastějším prohřeškům nedodržování maximální povolené rychlosti, nerespektování signalizace přejezdu a nedostatečná pozornost věnovaná řízení. Správa železnic registruje za rok 2019 celkem 181 mimořádných událostí na železničních přejezdech. 40 lidí během nich přišlo o život.

Kde je nejvíce nehod na přejezdech?

Nárůst v porovnání s posledními roky je viditelný v první řadě na počtu usmrcených osob. Více lidí než v roce 2019 zemřelo na přejezdech v poslední letech jen v roce 2016. V podstatě to znamená, že bylo loni sice více nehod na přejezdech, byly ale méně často smrtelné.

Ve kterém měsíci je nejvíce nehod?

Zvýšený počet nehod se často opakuje během léta. Černým měsícem byl v uplynulých několika letech ale také leden, který byl dokonce nejnehodovějším měsícem v roce 2017.

Podle Správy železnic není vývoj počtu mimořádných událostí na železnici v České republice výrazně odlišný od zbytku Evropy. Podle statistik připadá v ČR 2,6 oběti na 1000 přejezdů, zatímco v EU se jedná o 2,8 oběti.

Kolik přejezdů má závory?

Ze všech 7 825 železničních přejezdů v ČR je 1 475 opatřeno závorami. Nejtěžší srážka vlaku s autem od roku 2004 se odehrála právě loni v Černožicích, kde závora na přejezdu chyběla. Jejich instalace začala probíhat hned další den po nehodě.

Vyšetřování potvrdilo, že světelná signalizace během nehody fungovala. Řidička automobilu nedala přednost rychle jedoucímu vlaku a vjela do kolejiště kousek od zastávky. Protože vlak v Černožicích nezastavoval, jel zhruba stokilometrovou rychlostí. Nehodu nepřežila čtyřčlenná rodina cestující autem. Ve vlaku jelo 80 lidí a nikdo nebyl zraněn.

Správa železnic má letos v plánu doplnit závory na 39 přejezdech. Ty mají snížit nehodovost a zvýšit bezpečnost.

„Statistiky skutečně verifikují klesající trend ve vývoji počtu nehod na přejezdech. Tento fakt potvrzuje, že masivní investice Správy železnic do zabezpečení přejezdů v uplynulých letech mají své opodstatnění a začínají se již také projevovat v praxi,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Jedním z přejezdů bez závory je také druhý přejezd v Černožicích, který je rovněž uveden na mapě webu Mapotic jako nebezpečný. Odehrála se tam jedna nehoda, jež si vyžádala zranění.

Před riziky, která hrozí minimálně na 353 železničních přejezdech v ČR, varovala Drážní inspekce už v roce 2005. V roce 2015 pak dostali tento seznam k dispozici i novináři. Podle MF Dnes byl přejezd v Černožicích jedním z těch, které na něm figurovaly. Mapa na webu Mapotic vychází právě z údajů Drážní inspekce.

Doporučované