Článek
Jedna z přeživších sdělila kazašskému internetovému deníku Tengrinews, že zaslechla „příšený zvuk“. Poté letadlo začalo ztrácet výšku. „Letadlo letělo nakloněné. Bylo to jako ve filmu: lidé křičeli a plakali,“ dodala. Podle dalšího z pasažérů začalo letadlo ztrácet výšku zhruba dvě minuty po startu. „Vypadalo to, jako by nešlo ovládat,“ řekl.
To také potvrdil kazašský výbor pro civilní letectví. V oficiálním prohlášení uvedl, že „letadlo ztratilo výšku v průběhu vzletu, narazilo do betonového plotu a poté do menší budovy“.
Svědčí o tom také fotografie a videa pořízená z místa nehody.
#Kazakhstan Le ministère des Affaires intérieures a précisé qu'à la suite du crash de l' avion près d'Alma-Ata, 12 personnes ont été tuées, 49 ont été blessées.#Almaty #AlmatyAirport pic.twitter.com/DB2kRPmGEv
— Rebecca Rambar (@RebeccaRambar) December 27, 2019
Dopravní letadlo společnosti Bek Air vzlétlo v 7:22 místního času. Mířilo z největšího kazašského města Almaty do hlavního města Astany. Na palubě se nacházelo 93 cestujících a 5 členů posádky.
Kazašský prezident Kasym-Žomart Kemeluly Tokajev slíbil rodinám obětí kompenzaci. Na Twitteru připomněl, že viníci budou důsledně potrestáni dle zákona. Podle jeho slov vláda zřídila speciální komisi, která se bude vyšetřováním okolností letecké katastrofy zabývat.
Výbor pro civilní letectví, který spadá pod kazašské ministerstvo dopravy, oznámil pozastavení provozu všech letadel typu Fokker 100, ze kterých se skládá flotila společnosti Bek Air. Jak informovala kazašská vláda, havarované letadlo bylo sestrojeno v roce 1996 a poslední certifikát obdrželo v květnu 2019.