Hlavní obsah

Kavárny kopírují Netflix. Místo seriálů si však předplatíte kávu

Ilustrační fotografie.

Kavárny hledají novou strategii, jak dostat zákazníky zpět do poboček. Lákají je nejen na slevy, ale také na kávové předplatné, kterým si chtějí zákazníky pojistit. Přesto se kavárny mnohdy nevyhnou uzavření poboček a propouštění.

Článek

Pandemie byla pro kavárny těžkým obdobím. Ze dne na den musely zavřít své pobočky a pokud měly tu možnost, musely se soustředit na e-shop nebo rozvoz kávy domů. Nyní se snaží přilákat zákazníky zpět ke stolu nebo alespoň ke koupi nápoje s sebou.

Britský řetězec prodávající kávu a sendviče Pret a Manger oznámil, že od úterý zavede předplatné na kávu. Agentura Bloomberg uvedla, že za 20 liber měsíčně si lidé mohou kupovat nápoje. Předplatné zahrnuje vše od filtrované kávy až po cappuccina, čaje, horké čokolády, smoothie a frappé.

Ředitelka společnosti Pret Briony Ravenová pro server BBC uvedla, že cílem programu je přesvědčit zákazníky, aby považovali návštěvu kavárny za stejně samozřejmou volbu jako u jiných předplatitelných služeb, jako je Netflix.

„Je to náš způsob, jak dosáhnout loajality. Jde o to dát lidem snadnou volbu, až se vrátí do své každodenní rutiny,“ říká Ravenová.

Kvůli dopadům pandemie na podnikání společnosti musel řetězec Pret a Manger zavřít 30 poboček a škrtnout 2 800 pracovních míst, což odpovídá třetině jeho zaměstnanců.

Jednu ze svých kaváren musela zavřít i česká firma Mamacoffee, jelikož nebyla schopná kvůli plošnému uzavření gastronomických podniků platit nájem, mzdy a neměla žádné tržby. „V důsledku pandemie jsme museli zavřít Cafe Jedna u Národní galerie. I když nám pomohl e-shop a rozvoz, ani z části nenahradily běžný provoz,“ popisuje Lukáš Čašek z marketingu a PR společnosti Mamacoffee.

Během pandemie vzrostl zájem o dárkové poukazy, které jsou obdobou předplatného kávy, což společnosti také pomohlo. „Nejvíce se prodávají poukazy v hodnotě 500 korun s roční platností a vztahují se na jakýkoliv sortiment podniku, včetně pražené kávy i kávy s sebou,“ uvedl Čašek.

Nový program k nalákání zákazníků zpět do kaváren vytvořila i kavárna Tchibo. „Zavedli jsme akce a slevy na kávu a zákusky. O předplatném na kávu v kavárnách však neuvažujeme,“ říká tisková mluvčí společnosti Tchibo Eva Kotýnková.

Systém na předplacení dovozu pražené kávy domů provozuje Tchibo v Německu. Kotýnková uvedla, že obdobný program chystají i v Česku, ale nebude se vztahovat na nákup vařené kávy v kavárnách.

Po dobu uzavření poboček těžila společnost Tchibo především z online prodeje. „E-shop vykrýval ztráty, které vznikly kvůli zavření kamenných obchodů. Nemuseli jsme proto propouštět, ani snižovat platy,“ sdělila Kotýnková.

Doporučované