Článek
Jaroslav Faltýnek měl ve čtvrtek už podruhé vysvětlovat, proč se pletl do výběru provozovatele mýtného systému. Pobočník premiéra Babiše a druhý muž v hnutí ANO vůbec nepůsobil jako člověk, který čelí skandálu s pokusem ovlivnit průběh veřejné soutěže.
Naopak, Faltýnek vystupoval před poslanci sebejistě. A často si dokonce z opozičních poslanců vyloženě dělal legraci.
Například když mluvil o kritickém momentu – proč si hrál na lobbistu a v listopadu 2017 se v brněnském hotelu Voroněž setkal v tentýž den a během jediné hodiny nejprve s ředitelem firmy Kapsch a poté s předsedou antimonopolního úřadu.
„Každý, kdo mě zná, tak ví, že jsem poměrně aktivní člověk, že se scházím s mnoha lidmi, zajímají mě nejrůznější informace. Jsem zvyklý celý život jednat se všemi, kdo mě o to požádá, a když jednám, tak jednám tam, kde se dá – ve Sněmovně, na chodbách Sněmovny, v restauracích, prostě tam, kde na to zrovna přijde. O mně je obecně známo, že jezdím téměř každý týden z Prahy do Prostějova a zpátky, takže to Brno je vlastně na cestě,“ smál se sám Faltýnek při své odpovědi.
„Aktivní člověk“ vyrazil na schůzku, kterou měl na cestě. Zrovna to bylo v momentě, kdy běžel tendr se čtyřmi zájemci na nového provozovatele mýta. A ten stávající, Kapsch, si u antimonopolního úřadu stěžoval na špatně zadané podmínky výběrového řízení.
Jaroslav Faltýnek nevyvrátil to hlavní podezření, s nímž pracuje policie – zda naléhal na šéfa úřadu Petra Rafaje, aby vyhověl stížnosti společnosti Kapsch. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže krátce po schůzce skutečně dal Kapschi za pravdu a vyzval ministerstvo dopravy, aby s nikým jiným neuzavíralo novou smlouvu. Byť nakonec úřad stejně otočil – a Kapsch o zakázku po pár měsících stejně definitivně přišel.
„Lobbing, který by byl korupční, by byl, kdyby panu Rafajovi nabízel, obrazně řečeno, obálku,“ řekl Faltýnek stručně ke schůzce se šéfem antimonopolnímu úřadu.
Nejvíc ale Jaroslav Faltýnek kolegy v lavicích rozesmál, když odpovídal na otázku, jak se vůbec mohlo stát, že neznámý brněnský politik z hnutí ANO – dnes obviněný Jaroslav Švachula – se dostal do antimonopolního úřadu nebo do dozorčí rady ČD Cargo.
„To je otázka na akcionáře. A akcionářem ČD Cargo jsou České dráhy, takže ta otázka je legitimní, nicméně je to otázka na akcionáře,“ řekl Faltýnek – a opět, ani on sám se neudržel a musel se smát.
Hlavní argumentace šéfa poslanecké frakce stála na tom, že jeho snahou bylo vyjednat co největší slevu. Opoziční poslanci už raději rovnou pominuli, že nabídka prosazovaného Kapsche byla dražší – a přistoupili na Faltýnkův legrační tón. Vyzývali ho, aby stejným způsobem šel pomoci i další ministrům, když se osvědčil a vyjednal jim v různých tendrech slevy.
Největším hitem ve Faltýnkově řeči ovšem zůstává argument, že se do tendru na mýtný systém vložil kvůli tomu, aby ve funkci zachránil ministra dopravy Dana Ťoka, s nímž – eufemisticky řečeno – nemá zrovna přátelské vztahy.
„Hrozila ostuda, že to hnutí ANO nezvládlo. Tyto důvody mě osobně vedly k tomu, že jako místopředseda hnutí jsem do této věci vstoupil. Nežádal jsem mandát od pana ministra. Ani jsem ho po něm nechtěl, protože jsem cítil, že je potřeba tu situaci politicky podpořit, zaštítit a řešit. A to jsem udělal.“