Článek
Od známého kanadského karikaturisty Michaela de Addera se odvrátily noviny, se kterými spolupracoval. Podle jeho mínění za to může karikatura amerického prezidenta Donalda Trumpa, na které hraje golf vedle mrtvého muže a jeho malé dcery, kteří se utopili při pokusu dostat se přes řeku do Spojených států. Podle Addera výpověď přišla den poté, co jeho poslední karikatura s americkým prezidentem Donaldem Trumpem začala kolovat internetem a stala se virální. Informoval o tom francouzský týdeník Le Nouvel Observateur.
„Během posledních dvou týdnů jsem Trumpa třikrát nakreslil. Dvě z nich se staly virálními, třetí měla účinek jako supernova a o den později mě vyhodili. Navíc stáhli všechny moje kresby. Dalšího dne to vypadalo, jako kdybych pro jejich noviny nikdy nepracoval. Závěr si z toho udělejte sami,” napsal k rozvázání spolupráce de Adder na svém Twitteru.
But in the past 2 weeks I drew 3 Trump cartoons. 2 went viral and the third went supernova and a day later I was let go. And not only let go, the cartoons they already had in the can were not used. Overnight it was like I never worked for the paper. Make your own conclusions.
— Michael de Adder (@deAdder) July 1, 2019
Noviny The Brunswick News se proti nařčení ohradily – za rozvázáním spolupráce podle nich není Trumpova karikatura, s kreslířem o ní diskutovaly už delší dobu.
Na obrázku vystupuje Donald Trump z golfového vozíku, v ruce drží golfovou hůl a oslovuje dvě mrtvoly, které mu stojí v cestě: „Nebude vám vadit, když si tu zahraji?”
Kresba je reakcí na fotografii mrtvých těl Óscara Alberta Martíneze Ramíreze a jeho dvouleté dcery Valerie, která minulý týden otřásla Spojenými státy. Na snímku leží otec s dcerou obličejem v mělké vodě na břehu řeky Rio Grande nedaleko mexického města Matamoros, kde rodina žádala o azyl ve Spojených státech. Poté co si otec uvědomil, že by proces schválení žádosti trval dlouho, pokusil se s dcerou hranici překročit sám. V jednu chvíli oba strhl proud řeky a oba ve vodě utonuli.
Mexické noviny záhy na to přirovnaly fotografii ke snímku utopeného tříletého syrského chlapce na pobřeží řeckého ostrova Kos z roku 2015. Kresba Michaela de Addera poukazuje na lhostejnost amerického prezidenta k události, která se zároveň stala symbolem migrační krize ze Středí Ameriky do USA.
Michaela de Addera podpořil například předseda Kanadské asociace karikaturistů Wes Tyrell, který na svém twitterovém účtu zveřejnil příspěvek, ze kterého je zřejmé, že ani on si nemyslí, že k propuštění de Addera došlo náhodou. „K odchodu Michaela de Addera, který byl hlavním kreslířem pro noviny vydavatelství New Brunswick, došlo 24 hodin poté, co jeho karikatura s Donaldem Trumpem obletěla sociální sítě,” napsal Tyrell.
Cartoonist Michael de Adder was let go from his job drawing editorial cartoons for all the major New Brunswick newspapers 24 hours after his Donald Trump cartoon went viral on social media, a job he held for 17 years. #deAdder #@@AAEC_Cartoonist
— Wes Tyrell (@tyrell_wes) June 30, 2019
Tyrell přitom upozornil na to, že je obecně známo, že se Michael de Adder ve svých kresbách staví proti Trumpovi a že vydavatelskou skupinu Brunswick News vlastní ropná společnost Irving Oil. „Ropná společnost by neměla mít s vlastnictvím novin nic společného. Michael de Adder přitom v dalším příspěvku na Twitteru poukázal na skutečnost, že šéfem lokální vlády v New Brunswicku je Blaine Higgs, který je zároveň bývalým výkonným ředitelem společnosti Irving Oil.
Jde o další případ, kdy se na americkém kontinentu rozhořela debata ohledně politických karikatur. Před třemi týdny americký deník The New York Times oznámil, že nebude vydávat kreslené politické vtipy. Vedení deníku také tvrdilo, že šlo o dlouhodobě plánovanou změnu, šéf karikaturistů v The New York Times ale naznačil, že rozhodnutí souvisí s karikaturou Antónia Moreira Antunese s Donaldem Trumpem a izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem, která se stala terčem kritiky kvůli připisovanému antisemitskému podtextu.
Jeden z hlavních editorů The New York Times tehdy uvedl, že deník chce pokračovat ve zlepšování formátů názorové žurnalistiky, včetně vizuální žurnalistiky, která „zobrazuje jemné nuance, komplexnost a silný hlas rozličných pohledů všech vrstev společnosti”.