Článek
Kolo s karbonovým rámem střiženým zákazníkovi na míru, se speciálně designovanými koly, složené z individuálně upravených nejkvalitnějších komponentů, jaké lze na trhu sehnat, se vyrábí 13 měsíců.
Ultralehký rám vyzdobil známý ilustrátor Michal Bačák modrobílým dekorem ve stylu jedné z tradičních anglických porcelánových škol.
Motivy výzdoby odkazují k různým momentům ze života budoucího majitele: „Tady hraje na flétnu, protože je to zároveň hudebník, tady se ukazuje, jak se dostal k cyklistice…“ popisuje spolumajitel Festky, bývalý profesionální cyklista Moureček. Výzdobu modrobílého rámu korunují decentní plíšky ze 24karátového zlata.
Luxusní kolo pro nejmenovaného sběratele bicyklů a porcelánu nejenže poskytne požitek z jízdy a potěší oko. Taky to může být investiční instrument: „Dělali jsme celou řadu podobných rámů, jejichž hodnota je dnes vyšší než v době pořízení, protože roste cena umělců, kteří se na nich podíleli,“ tvrdí Moureček.
Levnější festky
Unikátními klenoty pro cyklistické fajnšmekry se Festka, devět let stará firma z Vinohrad, v počátcích své existence zviditelnila. Dnes ale tvoří jen necelou třetinu její produkce.
„Svět obchodu a marketingu funguje tak, že lidi chtějí kola od firmy, která dělá takovouto kategorii. Je to ale podobně jako ve světě módy. Tam si od věhlasné značky taky nekoupíte to, co předvádí na přehlídkovém molu, ale pořídíte si od nich bílé tričko a džíny. Kolo za 800 tisíc Festku reprezentuje, ale není to náš základ,“ říká Moureček.
Většinu, zhruba 70 procent prodeje vinohradské manufaktury, představují kola v cenové relaci nad 200 tisíc za kus. Nejlevnější festka přijde asi na 150 tisíc.
Kromě hotových kol prodává Festka samotné karbonové rámy, na kterých pak staví bicykly další menší výrobci kvalitních kol.
Co je Festka
Výrobce luxusních kol pro náročné cyklisty
Založili ji Michael Moureček a Ondřej Novotný, 30 %procentní podíl drží Michal Korecký
Firma zahájila činnost roku 2010, od té doby prodala 850 kol
Je specialistou na ultralehké karbonové rámy
Firma se podílí na materiálovém výzkumném projektu podporovaném Evropskou vesmírnou agenturou (ESA). Zkoumá vlastnosti uhlíkových vláken, které používá na stavbu rámu.
Festka tak získala podíl na grantu ESA a prošla jejím inkubátorem, což jí pomohlo finančně. Kromě toho si drží image technologické firmy, která spolupracuje na vesmírném výzkumu – což má nezanedbatelný marketingový efekt. A zároveň se posouvá ve vývoji kvalitních kol pro špičkový sport.
Velkou výhodou Festky je Mourečkova zkušenost se silniční cyklistikou. Býval profesionálním jezdcem, díky tomu zná dobře svět svých zákazníků a chápe jejich potřeby.
Dárek ke třicetinám
Festku Moureček rozjížděl v roce 2010 s kamarádem Ondřejem Novotným. Na samém začátku byl narozeninový dárek.
„Rodina mi chtěla dát ke 30. narozeninám silniční kolo. Bylo to pro mne velké překvapení, limit na dárky máme tak do 150 korun,“ směje se zakladatel Festky.
S koly stavěnými na míru měl už tehdy jako bývalý závodník bohaté zkušenosti. „Jezdil jsem na takových od 17 let. Ale až ve třiceti jsem poprvé měl možnost si kolo sám vybrat, jako profesionální cyklista jsem je dostával. Ale vybrat si vlastní kolo bylo tak těžké, že jsme nakonec s kolegou založili firmu,“ vzpomíná.
Jako finančního investora pro Festku po čase získali miliardáře Michala Koreckého, akcionáře plzeňské Škody Transportation. Ten má u nich třicetiprocentní podíl.
Od svého vzniku jejich firma prodala podle Mourečka na 850 luxusních kol. Jezdí na nich čeští i zahraniční bohatí podnikatelé, závodníci, celebrity. Třeba hollywoodský herec Orlando Bloom, kolumbijský golfový profesionál Camilo Villegas nebo třináctinásobná mistryně světa v cyklistice, Francouzska Jeannie Longová. Celkově prodává Festka 60 procent své produkce do Asie, pětinu v Evropě, pětinu do USA.
Zisky prý přijdou
Příběh Festky vypadá oslnivě, dokud se nezačnete pídit po číslech. Jaký je z luxusních kol zisk? „Kladná nula,“ říká Moureček.
Firma byla od svého založení do roku 2015 ve ztrátě. V letech 2016 až 2018 vydělávala mezi 300 až 500 tisíci korun. Letos ale opět čeká ztrátu, zhruba kolem milionu. Poprvé v historii jí klesnou také tržby.
S těmi začínala v prvním roce své existence na 360 tisících a pak postupně rostla. Do loňska se prodeje vyšplhaly na 21 milionů, letos ale přišel pád zhruba na 16 milionů korun. A firma dokonce snižovala zaměstnanecký stav.
Podle Mourečka jde o přirozený vývoj. Zpočátku Festka ladila svou nabídku, pak odchytávala výrobní zádrhely. „Donedávna jsme nebyli schopni vyrobit tolik kol, abychom vůbec pokryli poptávku,“ říká šéf.
Teprve letos, po vnitřní restrukturalizaci spojené s propouštěním, je prý Festka schopna zvednout prodej a srovnat hospodaření. „Po restrukturalizaci budeme teoreticky schopni dělat až tisíc kol ročně,“ plánuje Moureček. Díky vyšší produkci se tak prý Festka konečně dostane k tomu, aby se jí investovaný kapitál začal vracet.
Nehrozí Festce, že skončí jako firma Favorit Manufacture, která nedokázala zúročit investice do vývoje a oživení stejnojmenných kol, určených rovněž pro náročnou klientelu? Majitel Favoritu Richard Galovič před několika měsíci výrobu v Rokycanech prodal, podnik pak zavřel brány, nechal za sebou dluhy a v létě spadl do insolvence.
Festka je ale trochu jiný příběh. „Značka Festka má od začátku jasnou cílovou skupinu – bohaté lidi. Na tom má postavený marketing. Cílí na sportovní jezdce, na zákazníky, kteří jsou ochotni dát za kolo řádově stovky tisíc korun. Nemusí a není tlačena k tomu, vyrábět stovky rámů ročně,“ říká novinář Petr Bureš, vydavatel specializovaných webů pro cyklisty.
Jestli se povede vinohradský cyklopříběh dotáhnout i k úspěšnému byznysovému konci, není zatím jisté. Šanci ale majitelé Festky mají. „Procházejí lepšími a horšími obdobími, teď měli to horší. Ale myslím, že celkově má Michael Moureček firmu pod kontrolou,“ říká cyklistický expert Petr Bureš.