Hlavní obsah

Kapsch nabídl v inzerátu levnější mýto než vítěz tendru

Kapsch veřejně nabídl, že bude provozovat mýtný systém levněji než vítěz tendru, sdružení CzechToll a SkyToll.Video: Kamila Bejlková, Seznam Zprávy

Oficiální nabídku zaslala firma i Ministerstvu dopravy. To označilo postup firmy jako matení veřejnosti.

Článek

Společnost Kapsch, která neuspěla v tendru na provoz mýta, nabízí státu v inzerátu v dnešní Mladé frontě DNES (MfD) o třetinu nižší cenu než vítěz soutěže, konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Pod nabídkou s datem 23. října je podepsán ředitel Kapsche Karel Feix.

Konsorcium firem CzechToll a SkyToll zvítězilo v tendru na deset let provozu mýtného systému po roce 2019 s nabídkou 10,75 miliardy korun. Současný provozovatel mýta, společnost Kapsch, v inzerátu nabízí 6,9 miliardy korun, v tendru ale původně požadoval přes 13 miliard. S konsorciem CzechToll a SkyToll už Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu.

Snížená cena podle šéfa Kapsche Karla Feixe odráží zavedení možnosti nulové sazby na silnicích první třídy, a nabízí proto provoz stávajícího systému bez rozšířených úseků. „Je nepochopitelné, že chce Česká republika vyhodit do koše plně funkční mýtný systém, když rozsah zpoplatněných silnic zůstává beze změny,“ uvedl.

Podle mluvčího Ministerstva dopravy Jakuba Stadlera Kapsch pokračuje v matení veřejnosti. „Nabídka firmy Kapsch na provozování mýta, kterou dnes formou placené inzerce zveřejnila některá média, zcela ignoruje skutečnost, že stát už smlouvu na provozování mýta po roce 2019 uzavřel s jiným dodavatelem,“ řekl s tím, že čas pro podání nabídek vypršel již v březnu. Kapsch by se podle něj měl soustředit na bezproblémové předání mýta novému provozovateli.

Mýtné vybírá Kapsch na více než 1400 kilometrech dálnic a silnic první třídy v Česku elektronicky od roku 2007. Hledání nového provozovatele mýta trvalo několik let. Letos v březnu do tendru podali nabídky čtyři zájemci, včetně Kapsche, nejnižší byla od konsorcia firem CzechToll a SkyToll.

Systém se nově rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy, minulý týden ale Ministerstvo dopravy oznámilo, že umožní krajům a obcím zavést na nich nulovou sazbu na mýtné. Kapsch v inzerátu píše, že nižší cenu nyní nabízí právě kvůli tomu, že stát umožní nulovou sazbu na úsecích, o které se systém po roce 2019 rozšíří.

Kapsch již letos v létě po vyhlášení výsledků tendru nabídl nižší cenu, než se kterou se účastnil soutěže, a to 10,5 miliardy korun. V polovině září pak firma Kapsch oznámila médiím, že by se daly náklady na provoz současného systému mýta snížit až na šest miliard korun. Ministerstvo dopravy tehdy k prohlášení Kapsche uvedlo, že firma měla možnost nabídnout nejnižší cenu v tendru, a vyhrát tak soutěž, ve které měli všichni stejné podmínky.

Ačkoli nyní Kapsch postupně nabízí stále nižší cenu za provoz mýta, ještě v březnu před uzavřením tendru hrozil ministrovi žalobou v reakci na požadavek státu na snížení nákladů za mýtný systém. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tehdy vyzval Kapsch k jednání o úsporách na provozních nákladech mýtného systému za rok a půl do ukončení stávajícího kontraktu, než se provozu ujme vítěz tendru. Kapsch tvrdil, že úsporám brání technické podmínky nynějšího kontraktu, a poslal Ťokovi předžalobní výzvu s požadavkem, aby se ministr zdržel dalšího poškozování dobrého jména firmy.

Související témata:

Doporučované