Článek
Končící ministr dopravy se tvrdě navezl do společnosti Kapsch. Dan Ťok ji obvinil z toho, že se ho po celou dobu snažila sesadit z vládního křesla. Podle Ťoka rakouskému provozovateli mýta vyhovovalo mít na Ministerstvu dopravy slabého ministra.
„Pro ně bylo lepší, aby se i nadále každých osm měsíců měnil ministr. Vždycky by ten trouba vypadl, protože by nebyl schopen vyřešit to zásadní – mýto,“ řekl Dan Ťok ve Výzvě Seznamu.
Ťok je přesvědčen, že cílem Kapsche bylo opakovaně prodlužovat smlouvu a zabránit vypsání nového, desetiletého tendru na provoz mýtného systému.
Celou Výzvu s Danem Ťokem si můžete pustit zde:
„Když máte deset let kontrakt, na němž vyděláváte miliardu ročně, tak máte dostatek peněz na to, abyste dobře vycházel s médii, s lobbisty a různými ovlivňovateli dění. Byl jsem pod tlakem a měl pocit, že cokoliv udělám, je špatně,“ říká ministr za hnutí ANO. „Přes všechny tyto snahy se povedlo vysoutěžit nové provozovatele, který je o třetinu levnější.“
Končící a unavený ministr Ťok tvrdí, že nová soutěž znamená dva až tři roky usilovné práce – a proto Kapsch chtěl během této doby vyměnit ministra, aby se v tom jeho nástupce ztratil.
„Až já přišel na to, že smlouva s Kapschem je složitě vypověditelná a že je velmi těžké vypsat soutěž na nový mýtný tendr. Kdyby se i nadále měnili ministři dopravy, tak na to nikdo nepřijde,“ je přesvědčený Dan Ťok, jenž ve funkci vydržel rekordních čtyři a půl roku.
Už ale neodpověděl jednoznačně na otázku, zda za jednoho z lobbistů ve prospěch Kapsche počítá i prvního místopředsedu hnutí ANO Jaroslava Faltýnka, o něhož se v této souvislosti zajímá také policie.
„Nechci spekulovat, nemám pro to žádné podklady. Stejně jako je nemám pro to, jestli tlačil na můj odchod z funkce. Ale na druhou stranu, na trhu se mluvilo o tom, že není zrovna mým největším podporovatelem. Ale to je v politice běžné,“ řekl Dan Ťok.
Kapsch se brání
Rakouská společnost Kapsch označila Ťokova slova za útok. Podle ní se jen takto snaží zakrýt své neúspěchy. Firma naopak obviňuje odcházejícího ministra, že jednal nehospodárně, když vyhodil do koše stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě.
„Skutečnost, že odstupující ministr Ťok dává svou rezignaci do přímé souvislosti s tím, že kvůli společnosti Kapsch měl být oslabovaným ministrem, není chlapská a už vůbec ne pravdivá. Znamená to snad, že můžeme i za rychlé střídání ministrů dopravy v posledních desetiletích?“ reagoval mluvčí Kapsche David Šimoník.
Dodal, že firma teď bude s právníky pečlivě zkoumat všechny Ťokovy veřejné výroky, které zazněly na adresu společnosti Kapsch. „Ani představitelé státu či ústavní činitelé si nemohou dovolit bez důkazů jen na základě pocitů opakovaně zpochybňovat pověst seriózní firmy, která je více než dvanáct let spolehlivým partnerem českého státu při provozu mýta,“ řekl Šimoník.