Hlavní obsah

Vítané jsou spreje, nouzová tlačítka. Školy se učí, jak čelit agresorům

Foto: Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

Účastníci kurzů získávají poznatky i při praktických ukázkách.

Ve školách se chtějí umět bránit proti nenadálým útokům. Roste zájem o cvičení, jak zasáhnout proti násilníkovi. Používejte policejní spreje i nouzová tlačítka, radí instruktor.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

Chodbou se rozléhá křik doprovázený zvuky výstřelů. Třicítka lidí v učebně nervózně čeká, co se bude dít. Do třídy vstupuje muž s dlouhou palnou zbraní. Neočekávaně jej zasáhne sprška předmětů.

„Na zem, pomozte mi s ním na zem,“ křičí instruktor Pavel Černý, zatímco celou svou vahou tlačí útočníkovu zbraň k zemi.

Jsme v sídlištní základní škole na Praze 13, kterou navštěvuje víc než sedm set žáků. Ti jsou sice už dávno doma, třicet učitelů ale zrovna prožívá jednu z mrazivých situací.

Napětí rychle střídá smích, když na figuranta se zbraní - tělocvikáře Tomáše Fáberu - vmžiku naskáčou jeho kolegové. Tohle je naštěstí jen nácvik. „Pěkně mě zmasakrovali,“ hlásí učitel po chvíli.

Zpomalení agresora je jedna z mnoha praktických ukázek, kterou učitelský sbor Fakultní základní školy Brdičkova absolvuje na tříhodinovém školení. Účastníci se také dozvědí, jak mají zajistit budovu v krizové situaci.

+3

V jedné z předních lavic naslouchá výkladu ředitelka Kamila Hubalovská. „Je to rozhodně přínosné. Kdo je připravený, není překvapený. Musíme počítat s tím, že se bohužel něco takového může stát. Třeba učitelé budou vědět, jak se zachovat,“ pochvaluje si. S povzdechem ale přiznává, že by ještě před několika měsíci nad ničím takovým ani neuvažovala.

Nácvik vede dlouholetý policejní instruktor sebeobrany, který školil zahraniční zásahové jednotky. Pavel Černý poznatky ohledně řešení taktiky „aktivního střelce“ nasál třeba v Orlandu, na mistrovství USA tamních speciálních policejních jednotek.

Napjaté chvíle prokládá odlehčenými hláškami. Třeba ohledně chabé účinnosti nákladných bezpečnostních rámů. „Dokážete si představit, kam by ráno ve tři čtvrtě na osm sahala fronta před školou? Možná až ke stanici metra. Asi by to úplná výhra nebyla,“ naznačuje posluchačům.

„Požadavky na bezpečnostní rámy byly neznalé výkřiky po střelbě na filozofické fakultě v roce 2023. Málokdo si uvědomoval, že jsou to masové investice prakticky nanic. Snažme se školy chránit za rozumné peníze,“ dodává později.

Podívejte se, jak se ve škole učí reagovat na agresora. Video: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Namísto drahých opatření popisuje výhody některých lacinějších, ale zároveň účinných prvků. Zmiňuje například policejní pepřový sprej Tornado. „Víte, jakou má výhodu?“ obrací se k posluchačům. Jeho uživatel se nemusí moc rozmýšlet, zda jej proti útočníkovi použije, dodá. Paralyzuje jej. Ale nezabije ani nezraní.

Právě takovéto „pepřáky“ podle Černého pořizují na spoustě škol v Česku. „Je to jistota, po níž může pedagog sáhnout a sám řešit krizovou situaci. A to nejen na někoho, kdo chce vraždit s nožem, ale třeba na agresivního podnapilého rodiče nebo narkomana, který se může dostat dovnitř. Školy musí umět reagovat,“ vysvětluje.

Učitel Fábera dostává do rukou plastovou mačetu a za moment na vlastní oči pocítí, jak jej zbrzdí jen obyčejná voda v očích ze spreje.

Lektor hovoří také o plusech fungujícího školního rozhlasu nebo účinnosti nouzových tlačítek. Bezpečnostní knoflík totiž může být napojený přímo na policejní služebnu v dané oblasti. „Je to úžasná věc, která dokáže zkrátit dojezd bezpečnostních složek. Na místo potřebujete co nejdříve dostat tyto lidi. Takové systémy zatím fungují jen v menších městech,“ popisuje instruktor.

Učitelé se postupně dozvídají, jak reagovat na útok, jak se zabarikádovat ve třídě s pomocí běžného vybavení nebo jak v krajním případě zpomalit útočníka. Spousta konkrétních rad. Řada z nich však logicky není pro uši dětí. „V demokratické společnosti nemůžeme chtít po médiích, aby o incidentech neinformovala. Ale musíme pečlivě zvažovat, co pustit ven,“ objasňuje.

Vyučující si moc dobře uvědomují, že realita útoku by byla nesrovnatelně tíživější. „V praxi to musí být určitě jiné, ale je dobré být nějak připravený. Kolegům na jiných školách bych takový nácvik určitě doporučila,“ hlásí učitelka Tereza Nováková.

„Samozřejmě tady vidíme názorné ukázky, ale člověka také napadne, jak by se k situaci postavil, kdyby něco takového reálně nastalo,“ dodává Fábera.

Zájem o cvičení mezi školami roste

Instruktáž v těchto týdnech čeká pedagogy všech deseti základních škol na Praze 13. Městská část jako zřizovatel školení zaplatila. „V dnešní době již bohužel nemůžeme říkat, že se taková situace u nás nemůže stát, a proto jsme pro zaměstnance škol kurz rádi zorganizovali. Věřím, že je lepší být připravený a vědět, jak se v krizových situacích zachovat,“ říká starosta městské části David Vodrážka (ODS).

Nácvik už v předešlých měsících zažili také na Praze 8. Černý přiznává, že zájem rychle narůstá. Někdy má na programu i dva bloky přednášek denně. A to zvláště v posledních měsících, kdy se česká společnost opakovaně vyrovnávala s incidenty na školách.

Naléhavě mu také často volají z míst, kde právě nějaký incident řešit museli. „Třeba už odtamtud policisté po reálné hrozbě odvedli žáka. Pak chtějí urychleně takový nácvik. V tom vidím nejen svou práci, ale i velký význam, nepřeženu, poslání. A to ať jsem cvičil policejní instruktory v Afghánistánu, Kongu, Indii nebo Mexiku - anebo pedagogy tady na českých školách. Může to zachránit hodně životů. V tomto případě je to taková moderní branná výchova,“ doplňuje Černý.

Jak Seznam Zprávy nedávno upozornily, policie jen od počátku roku zastavila sedm dětí, které se pokusily, plánovaly nebo vážně hrozily vraždami podobnými té na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

„Nevšímám si, že by děti u nás byly nějak agresivnější. Jenže mají přístup k veškerému obsahu na webu, sociálních sítích. Různé výzvy třeba na TikToku. Tu motivaci po nápodobě vnímám jako nebezpečnou,“ přemítá učitelka Nováková.

Krátce před pátou odpoledne nácvik finišuje. Černý odlehčené momenty prokládá i drsnou realitou. „Tohle je taková válka. Úplně jí zabránit nejde. A tak jde především o snížení počtu obětí. Teď víte, jak krást čas útěkem, zamčením, barikádováním nebo v tom nejzoufalejším případě i zápasem o zbraň. To jsou základní bezpečnostní instrumenty proti věci, kterou nikdy úplně nejde zastavit,“ říká instruktor.

Po třech hodinách se loučí s jasným přáním: Aby učitelé poznatky z posledních minut nikdy nemuseli ve škole použít.

Doporučované