Článek
Na začátku února se na sociálních sítích objevilo video ostré šikany jedné ze školaček v Hodoníně. Agresorky ji opakovaně bijí a kopají do hlavy, plivají na ni a také ji častují ostrými urážkami. Hlavní postavy události jsou ze dvou hodonínských škol – ZŠ Očovská a ZŠ Vančurova.
Šikaně ale na videu, které se Seznam Zprávy rozhodly nezveřejnit, přihlíží také dav dětí. Jak se ukázalo, ty dochází i na ostatní hodonínské školy. A nikdo z nich dívce nepomůže ani do potyčky nijak nezasáhne.
Proto se Česká školní inspekce při šetření události zaměřila na všechny tamní školy. Samozřejmě největší pozornost byla věnovaná dvěma zmíněným, na které mířila také velká kritika rodičů i veřejnosti – školy údajně dostatečně nebo včas nereagovaly.
Inspektoři ale nic takového nepotvrdili. Naopak z výsledků vyplynulo, že mají obě školy funkčně nastavený systém prevence, dokonce lepší než zbylé hodonínské školy – sledují vztahy mezi žáky a mají také odborně obsazené pozice ve školních poradenských pracovištích.
Vyjádření zmocněnkyně napadené dívky
„V případu momentálně probíhá trestní řízení a závěry České školní inspekce mohou vzbuzovat dojem, že k žádnému protiprávnímu jednání na půdě školy nedošlo. To není v souladu se zkušeností poškozené, která opakovaně čelila útokům a vyhrožováním ze strany svých spolužaček, které se děly i na půdě školy, např. o přestávkách. Situaci se její matka snažila se školou aktivně řešit již od roku 2023, žádné z údajně přijatých opatření nezabránilo tomu, aby poškozená byla napadena,“ říká k výsledkům šetření České školní inspekce advokátka Petra Naskosová, zmocněnkyně napadené žačky.
Zaměřit by se měly však na budování vztahů mezi žáky. Jak ale v rozhovoru pro Seznam Zprávy připomíná ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, s těmito výzvami se musí vyrovnat všechny školy.
Mohly tyto dvě zmíněné hodonínské školy reálně něco udělat pro to, aby předešly šikaně zveřejněné na videu?
Situace je komplexnější. V události, která byla prezentována, byly fyzické ataky, pak tam byli ale také žáci, kteří to sledovali, a ti byli z různých škol. Nejde o záležitost jen dvou škol. Problém je daleko širší a týká se celého toho území. Proto jsme se věnovali všem školám.
Tyto dvě školy (ZŠ Vančurova a ZŠ Očovská, pozn. red.) se problematice rizikového chování věnují systematicky, mají na to nastavené i své školní poradenské pracoviště a kompetence pedagogů, kteří s pracovištěm spolupracují. Určitě se mohou v něčem zlepšit, ale v řadě případů nejen tyto dvě školy neměly vůbec informace o tom, co se odehrává mimo školu. Když je začnou dostávat, zase to může významně posunout směr jejich preventivních aktivit.
Co mohou tedy školy dělat pro to, aby se taková věc neopakovala?
To, co se odehrálo, je nějaká eskalace pouličního násilí. Ve školách se také ale různé situace odehrávaly a i závažnějšího charakteru. Dokázali je ale identifikovat, řešili je a pracovali se žáky. Co se děje ale mimo školu, v řadě případů ani školy nevědí. Proto je zásadní spolupráce všech partnerů na území obce.
Čili není to tedy jen o odpovědnosti škol, ale řešení se neobejde bez spolupráce všech institucí, ať už policie, zřizovatele nebo sociálních pracovníků?
V tom rozsahu a intenzitě problémů nejsou školy schopné všechno samy zvládnout. Spolupráce všech aktérů je tedy nutná. Je to i klíčová informace pro další území, které jsou na tom podobně, protože Hodonín je sociálně znevýhodněný region a hned se to pak projevuje také ve školách. Důležité je tedy, aby fungovalo indexové financování škol, a daly se tak zohlednit obtížné podmínky, ve kterých školy pracují.
Indexové financování škol
Novela školského zákona, která mimo jiné zavádí indexové financování škol, je před závěrečným hlasováním ve Sněmovně. Tento systém by měl umožnit, aby školy, které mají více sociálně znevýhodněných žáků, nebo třeba cizinců, mohly ze státního rozpočtu čerpat více prostředků, které by využily na podporu pro své žáky. Dnes základní financování škol neumožňuje promítnout těžkosti prostředí, ve kterém některé školy pracují. Všechny jsou z tohoto pohledu financovány stejně.
Závažných případů šikany nebo útoků se v poslední době v českých školách událo několik. Je tedy podle vás nevyhnutelné, že školy budou muset daleko více řešit nejen vzdělávání, ale i práci se sociálním a rodinným prostředím dětí?
Všechny aktivity musí být daleko více propojené, aby školy získaly informace, které potřebují, mohly si říct o podporu a zároveň vůbec věděly, na koho se mohou obrátit. Je evidentní, že se s různými potížemi budou školy potýkat intenzivněji. Máme data, která to indikují, a je potřeba reagovat.
Neobejdeme se tedy bez toho, že na tuhle podporu škol půjde více peněz, ať už tedy na indexové financování nebo třeba úvazky sociální pedagogů pracujících s rodinami dětí?
Je to nezbytná podmínka, aby školy dostaly podporu. Bez toho nebudou při nejlepší vůli i úrovni kompetencí schopny to zvládnout. To je realita.
AKTUALIZACE: Doplnili jsme infobox s vyjádřením zmocněnkyně napadení dívky.