Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Už to mám, paní učitelko,“ hlásí se čtvrťačka v poslední lavici.
„Všechny úlohy?“ ptá se učitelka informatiky Edita Holušová.
„Ano,“ potvrzuje žákyně.
Jdeme to tedy s učitelkou zkontrolovat a skutečně se jí povedlo naprogramovat robota ve všech úrovních. Učitelka si skenuje přes mobil QR kód žačky, v aplikaci jí přidá tři body, takzvané techcoiny, a hodnocení se rovnou propisuje do klasifikace.
V hostivické základní škole, kam jsem se přijel na zavádění nového systému podívat, začali v informatice. Od září chtějí ale alternativní hodnocení rozjet napříč dalšími předměty. Neznamená to, že by známky úplně vymizely, ale postupně od nich chtějí čím dál více upouštět.
„Je to pro děti velmi motivující, takže doufám, že bychom tak mohli nahradit známkování v hodinách, kterými chceme, aby děti procházely se zájmem, jako jsou volitelné předměty nebo výchovy. Nebudeme tak ztrácet čas testováním. Děti budou získávat body za to, že se jim něco daří, ne obráceně,“ plánuje Michaela Rosenkranzová, ředitelka ZŠ Hostivice.

Ředitelka Základní školy Hostivice Michaela Rosenkranzová.
Jak funguje motivace, se ukazuje i při zkušební hodině, na kterou jsem dorazil. Samotné úkoly zaujaly natolik, že po hodině přicházejí dva žáci, kteří se ptají na to, jestli se mohou na nejtěžší úlohu podívat i doma a zkusit ji dodělat.
Chceme známky, i když nepomáhají
Když se v průzkumu pro Seznam Zprávy naposledy agentura Ipsos ptala, jestli by byli Češi ochotní vyměnit známky za slovní hodnocení, většina byla proti. Česká veřejnost v tomto zůstává poměrně konzervativní, i když se ukazuje, že čím mladší ročníky, tím mají se změnou menší problém.
Ale není to věc vzdálené budoucnosti, o které by se mělo teprve debatovat. V žádné první ani druhé třídě v Česku by se děti ani rodiče neměli se známkami potkat. Plánuje to Ministerstvo školství už od září 2027.
„Nejtěžší bude pro změnu rodiče získat. Ve výchovách a volitelných předmětech jsme už letos ustoupili od známek a rodiče ze slovního hodnocení nejsou úplně nadšení. Většina raději vidí na vysvědčení známku,“ dodává ředitelka ZŠ Hostivice.
Elektronická evidence dovedností a kompetencí (EDOKO) toho umí ale víc než rychle zaznamenávat hodnocení žáků. Tak se jmenuje systém s body, který v Hostivicích používají.
Vytváří totiž rovnou individuální digitální portfolio pro každého žáka, které pak zachytí jeho rozvoj v jednotlivých oblastech výuky, a to v návaznosti i na nově reformovanou výuku, kterou Ministerstvo školství bude od letošního září na asi stovce škol pilotovat.
„Velký přínos je to pro děti z pohledu motivace. Vidím, že mají větší zájem se zapojit,“ dodává učitelka Edita Holušová.

Učitelka Edita Holušová mi ukazuje, jak pouze naskenuje QR kód a rovnou ohodnotí žáka přes aplikaci.
K tomu je celý systém spojený s herním formátem Technikiáda a umožňuje žákům sbírat body také mimo školu. Například v muzeích, což pak mohou učitelé také v hodnocení ocenit jako mimoškolní aktivitu žáků, pro děti jsou ale nachystané i různé odměny.
„Ke každému žákovi individuálně tak zvládnou přistupovat i na velkých školách, které mají vysoké počty dětí. Rádi bychom systém odpilotovali během dalšího školního roku na jedné škole v každém kraji,“ říká Martin Štorkán, metodik systému EDOKO a ředitel Burzovní nadace.
Tento přístup chválí také také Kamil Ubr z Národního pedagogického institutu, který je zodpovědný za zavádění reformy vzdělávání do praxe základních škol, tedy takzvanou revizi rámcového vzdělávacího programu (RVP).
„Krásně bylo při výuce vidět, jak se děti činí, prostě ukazují, že něco dovedou. A právě takto je formulované revidované RVP. Nestačí popsat nějaký děj, ale je důležité si konkrétní dovednosti osvojit a aplikovat,“ vysvětluje přínosy Ubr, jak je viděl přímo v hodině.
Ještě ty přijímačky
Duben je v Česku tradičně měsícem přijímacích zkoušek na střední školy. A i v tomhle by učitelé z Hostivic rádi viděli změnu. Střední školy by totiž mohly uznávat digitální portfolio jako doklad pro přijímací řízení, což by mohlo pomáhat při přijetí.
„Pokud začnou takové výsledky přijímat střední školy, tak to bude pro děti ta největší motivace. Navíc se žákům v jejich portfoliu začne profilovat i směr, který je zajímá a jsou v něm úspěšní, což pomůže při volbě vhodného oboru,“ dodává ředitelka školy Michaela Rosenkranzová.
I v tomhle se české školství už drobně posunulo. Středním školám dříve přímo zákon ukládal, aby při přijímacím řízení braly v úvahu známky ze základní školy. Od předloňska už tahle povinnost neplatí, ale většina škol u tradičního modelu zůstala a známkám stále váhu při vyhodnocování uchazečů přikládá.