Článek
V hlavním městě Zedlandu uvažují o stavbě několika větrných elektráren na výrobu elektrické energie. Tak začíná jedna ze slovních úloh (níže), v nichž mají žáci na základě představených faktů rozhodovat o tom, jestli z nich lze jednotlivá tvrzení odvodit.
Jde o úlohu z mezinárodního šetření PISA. A právě tímto testováním se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) chce inspirovat při úpravě přijímacích zkoušek.
Větrná energie – otázka 1
Tvrzení | Lze tvrzení odvodit z uvedených informací? |
---|---|
Stavba tří větrných elektráren bude stát celkem více než 8 000 000 zedů | ANO / NE |
Náklady na údržbu větrné elektrárny odpovídají přibližně 5 % zisku z vyrobené energie. | ANO / NE |
Náklady na údržbu větrné elektrárny závisí na počtu vyrobených kWh. | ANO / NE |
Přesně 97 dní v roce není větrná elektrárna v provozu. | ANO / NE |
Správné odpovědi: Ano, ne, ano, ne.
„Inovace přijímacího řízení bude nezbytná,“ uvedl náměstek ministra školství Jiří Nantl, když MŠMT představovalo plánovou reformu výuky na školách.
„Testování by mělo být gramotnostně kompetenční, čili ne chytákový test,“ dodal pro Seznam Zprávy. Předobrazem má být právě formát mezinárodního testování.
Podobný typ úlohy, jako je v úvodu, by se tak mohl objevit do budoucna v přijímačkách. A pozor, tohle je otázka pouze základní úrovně. V pokročilých úlohách (příklad níže) musí žáci prokázat nejen znalosti, jako je například Pythagorova věta, ale využít je v praxi v kombinaci s předkládanými údaji.
Otázky jsou zkrátka daleko více zaměřené na praktické využití znalostí nabitých ve škole. I tímto směrem dnes jdou některé otázky v jednotných přijímacích zkouškách od statní organizace Cermat, velkou část testu ale tvoří zkrátka výpočty a slovní úlohy.
Letos bude návrh
Na nových přijímacích zkouškách pracuje na Ministerstvu školství odborná skupina. Jako vstupenky na střední školy by se mohly začít používat od roku 2032. Tedy ve chvíli, kdy první deváťáci budou mít za sebou celou základní školu dle navrhované reformy výuky.
S ní se totiž přijímačky úzce pojí. Ministerstvo školství bude po základních školách nově chtít daleko větší zaměření na používání znalostí v praxi, odborněji řečeno rozvíjení klíčových kompetencí.
„Máme za cíl v tomto roce připravit koncepci, jak by mohlo přijímací řízení na střední školy vypadat,“ přibližuje Nantl.
Pokud by totiž přijímací testy zůstaly v dnešní podobě, základní školy budou v kleštích. Rodiče po nich logicky budou chtít, aby jejich děti na přijímačky připravily, školy ale budou mít od ministerstva zadání, aby učily žáky jiné věci. Což může být problém.
„Pokud nezměníme podobu přijímacích zkoušek, nemůžeme očekávat, že se promění výuka ve školách,“ upozorňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Psát testy na základkách
Přijímací zkoušky by pak měly splynout s plošným testováním v deváté třídě, s nímž se po reformě výuky počítá. To by tak znamenalo, že by se velmi pravděpodobně přijímačky konaly rovnou na základních školách.
„Asi by se to dalo zvládnout, testování by ale muselo být připravené tak, aby neparalyzovalo fungování škol,“ říká ředitel chomutovské ZŠ Na Příkopech Miloslav Hons, který je také členem rady Asociace ředitelů základních škol.
Debata je teprve na začátku, takže veškeré detaily nové změny se teprve budou řešit. Z prvních plánů, jež Seznam Zprávy zjišťovaly, ale například platí záměr, že i nadále by žáci měli mít dva pokusy na složení testů, jako je tomu dnes.