Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Reforma výuky se chystala přes tři roky, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy teď její podobu odtajnilo. Učitelé by se měli ve školách zaměřit více na pěstování dovedností a schopností dětí. Ubýt by mělo naopak vzdělávacího obsahu.
Dění na školách se bude novými pokyny řídit od září 2027, a to minimálně v prvních a šestých ročnících. Každý následující rok se pak bude přidávat jeden ročník na obou stupních. Dobrovolně ke změnám mohou ředitelé přistoupit už tento rok. Na základě takzvaného rámcového vzdělávacího programu utvoří každá škola svůj školní program, ve kterém už konkrétně vytyčí, co děti ve třídách bude čekat. Celý dokument si můžete prohlédnout zde.
Projděte si níže v jednotlivých bodech, co se pro žáky na každé základní škole změní:
Víc do hloubky, méně do šířky
Významně se provzdušní, co se mají děti učit. V každém předmětu se snižuje počet očekávaných výsledků učení. To je seznam bodů, které mají zvládnout v pátém a devátém ročníku všichni žáci. Zároveň jsou výsledky formulovány obecněji než dnes.
Neplatí to ale pro všechny předměty. Třeba do matematiky se naopak dostalo učivo, které se dnes probírá až na střední škole – statistika, kvadratické funkce nebo řezy těles.
Důraz na cizí jazyky
Původně se počítalo s tím, že by se všechny děti už nemusely učit povinně druhý cizí jazyk. Ministerstvo ale obrátilo a udělalo z výuky cizích jazyků prioritu. Povinnost vzdělávání v dalším cizím jazyce tak zůstává. Žáci si ale budou od roku 2034 vybírat už jen ze tří možností – němčiny, španělštiny a francouzštiny. Ruština se tak už jako druhý cizí jazyk učit nebude, více jsme psali zde.
Stejně tak se zvýšily nároky na angličtinu. A tak ani u tohoto předmětu neplatí, že by se proškrtávalo. Dnes mají deváťáci mířit k úrovni A2, nově by měli dosáhnout B1. Velmi zjednodušeně řečeno – zvládnout tedy o stovky slovíček více. Angličtina se také bude učit hned od prvního ročníku, nyní je povinná až pro třeťáky.
Větší volnost pro školy
Školy dostanou větší prostor, jakým způsobem sestavit rozvrh pro své žáky. Podle nového návrhu ministerstva získají školy větší počet hodin, o jejichž využití budou moct rozhodovat samy. Půjde tak jednodušeji posilovat výuku některých předmětů nebo nabízet ty volitelné.
Testování dětí
Je plánováno nové testování žáků v páté a deváté třídě. Nemá mířit na děti, tak jako například jednotná přijímací zkouška, ale má jít především o informace pro samotné školy a ministerstvo. Tedy jak na tom školy a jejich žáci jsou a jestli se jim daří dosahovat očekávaných výsledků.
Když jsme se ale dotkli přijímacích zkoušek na střední školy, i tady se počítá se změnami. Nejprve se ale budou připravovat. Dříve ministerstvo uvádělo, že by mohly splynout právě chystané zkoušky na konci deváté třídy s přijímačkami.
Jak se budou předměty učit
Nic jako předměty v novém návodu pro školy není. Ředitelé mají možnost si výuku uzpůsobovat podle svého – na druhou stranu, spojování předmětů je možné už dnes, například fyziky, chemie a biologie do předmětu science.
V některých oblastech jsou ale přeci jen změny. Geografie (dříve zeměpis) byla vyčleněna jako samostatný obor. Velká debata se vedla i o hudební a výtvarné výchově. Hudební výchovu nově doplní také taneční a dramatická výchova, výtvarnou pak filmová výchova.
V dějepise se ubírá faktografických údajů, větší důraz mají učitelé klást na pochopení příčin a důsledků historických událostí.
AKTUALIZACE: Doplnili jsme část textu o tom, jak se budou učit předměty.