Článek
Se všemi těžkostmi ukrajinským žákům pomáhala až dosud Kateryna Nelha. Jako ukrajinská asistentka pedagoga působí na frýdecko-místecké ZŠ Pionýrů.
Starala se nejen o komunikaci, ale i adaptaci ukrajinských dětí. Pravou rukou byla pro školu také při jednání s rodiči. Od nového školního roku ji už ale škola nebude mít z čeho financovat.
„Samozřejmě že je mi to líto. Dětem je nutné pomáhat nejen s jazykem. Jim se taky stýská po domově, chtěly by se vrátit, i když to nejde. Učitelé pak potřebují podporu při překonávání jazykové bariéry,“ popisuje Nelha.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) totiž změní od začátku nového školního roku financování pomoci ukrajinským žákům. Zatímco dosud šly peníze na ukrajinské asistenty pedagoga všem plně organizovaným základním školám a školkám s alespoň deseti uprchlíky, teď má nový druh podpory další podmínku – cizinci s dočasnou ochranou musí tvořit alespoň deset procent ze všech žáků školy.
„Ačkoliv máme skoro 50 ukrajinských žáků, tak na finance nedosáhneme. Jsme pár desetin procenta pod tou podmínkou,“ vysvětluje ředitel ZŠ Pionýrů ve Frýdku-Místku Lukáš Synek, že vidí jako smysluplné, aby ukrajinská asistentka pořád na škole byla.
„Máme ji dva roky a je to úžasná paní, která nám skvěle pomáhá. Navíc ukrajinští žáci nám dále přibývají, i teď během prázdnin, a potřebují podporu,“ dodává.
Obava o školy
Pro asistentku Katerynu Nelhu to znamená, že si bude muset hledat novou práci. Zvládla už i kurz pro běžnou asistentku pedagoga.
„Práce je pro mě samozřejmě hrozně důležitá. Hledám si nové místo,“ říká Nelha, sama matka čtyř dětí, která s rodinou před válkou utekla z oblasti ukrajinského Dnipra.
Druhým dechem ale dodává, že si rozhodně nechce stěžovat. Naopak je velmi vděčná za přijetí v Česku a všechnu pomoc, které se jí dostalo.
Podle Zuzany Prokopové z neziskové organizace META, která podporuje vícejazyčné děti v rovném přístupu ke vzdělávání, tak výrazně ubyde škol, které budou moct podpořit své ukrajinské žáky.
„Na takový krok ministerstva je brzo, protože školy podporu potřebují. Bojím se, že je to hodně zasáhne,“ říká Prokopová.
MŠMT ale říká, že podpora bude pouze více zacílená.
„MŠMT podporu ukrajinských asistentů plně neukončilo, pouze změnilo parametry podpory tak, aby byla více cílená na školy s větším zastoupením ukrajinských dětí a žáků. Tyto prostředky lze tak navíc využít nejen na asistenty, ale i na další personální i nepersonální podporu včetně nepedagogické pozice např. ukrajinského koordinátora,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Tereza Fojtová.
Z asistentek by mohly být učitelky
Jsme v pražském kulturním centru Velký mlýn. Tady v půlce června uspořádala organizace Začni učit! setkání ukrajinských asistentek pedagoga, aby si společně vyměnily zkušenosti s tím, jak se po zkrácení podpory této pozice udržet v českém školství.
„Musí mít pedagogické vzdělání z Ukrajiny, nostrifikaci a k tomu kurz češtiny na úrovni B2. Nebo případně mohou absolvovat český kurz pro asistenty pedagoga,“ vysvětluje Markéta Holišová, která v organizaci Začni učit! vede projekt pomoci ukrajinským učitelkám.
Ve velkém sále se sešly desítky uprchlic, které působí v českém školství. A rády by v něm také zůstaly. A tak zjišťují od svých zkušenějších kolegyň typy, jak co nejlépe zvládnout studium a jazykové kurzy.
Jak opakovaně upozorňují odborníci, pro Česko by byla škoda, kdyby nevyužilo potenciál učitelek z Ukrajiny, které v Česku jsou. A místo toho by si musely hledat práci pod svou kvalifikací.
„Dva roky dávalo ministerstvo peníze na rozvoj ukrajinských asistentek. Ony opravdu během těch let makaly, učily se česky, drtily metodiky, a teď se obávám, že z českého školství zmizí. Mohly se z nich přitom postupem času stát plnohodnotné učitelky,“ dodává Prokopová.
Z dodatečných prostředků MŠMT podpořilo v druhém pololetí letošního školního roku 640 úvazků ukrajinských asistentů pedagoga. Až dvojnásobně více tak mohlo být reálných osob, které tuto pozici zastávaly.